Claes Malmberg liknar det musikaliska lustspelet, som skrevs 1914 av Franz Arnold och Ernst Bach, vid en "komikens Hamlet".
— Det är en extremt välskriven komedi, de skrev fantastiska pjäser.
Själv spelar han senapsfabrikören Ludvig Klinker, som i sin ungdom hade ett rendez-vous med en spansk dansös – den spanska flugan.
— Han har också moraliska defekter och i det uppstår humor och komik. Människan är inte perfekt, människan har sina skelett i garderoben, säger Claes Malmberg.

Under farsens gång börjar det spridas ett rykte om att det kan finnas en son.
— Det ryktet drar i gång en farskarusell som är så skickligt konstruerad att när man till slut tror att man har allting klart för sig så har man det ändå inte, förklarar Anders Aldgård, som har bearbetat manus och även står för regin.
Poppes barnbarn
Eva Rydberg spelar senapsfabrikörens fru och på scenen hittar vi fler rydbergare, hennes dotter Birgitta Rydberg och svärsonen Robert Rydberg.

I ensemblen finns även Tuva Poppe, barnbarn till Eva Rydbergs föregångare Nils Poppe. Liksom flera andra i ensemblen är det en person som Eva Rydberg har följt sedan hon var liten.
— Det är mitt fel att hon finns till, säger Eva Rydberg med ett skratt.
— Jag engagerade både hennes mamma, Mia Poppe, och hennes pappa. Så blev det lite kärlek där.

Det är så det blir i en verksamhet som rullar vidare i decennier, förklarar hon. Det här är hennes trettionde produktion.
Nöjd och tacksam
Eva Rydberg är nöjd och tacksam över att hon fick en omstart på friluftsteatern Sundspärlan i Helsingborg förra sommaren efter att ha behövt lämna Fredriksdalsteatern.
Men kanske börjar det nu gå mot sitt slut, antyder hon.
Eva Rydberg lyfter det faktum att många i teamet har börjat nå en hög ålder. Visst vill hon själv fortsätta, men hon kan inte driva det själv, framhåller hon.
— Vi vet inte om det är den sista produktionen vi gör. Vi har inte bestämt oss än.