Om tittarrösterna hade avgjort Eurovision skulle Israel ha vunnit – ett besked som förvånar många efter den omfattande kritik mot landets deltagande med tanke på den humanitära kris som råder i Gaza. Den svenska publiken gav Israel flest röster, och därmed tolv poäng.
— Det är ett mysterium och en fråga som kommer att kräva mer forskning, säger Janne Mäkelä, gästande forskare vid Konstuniversitetet och docent i populärkulturell historia till Yle.
Tre orsaker
Han punktar tre möjliga orsaker till populariteten: att Israel-vännerna organiserat sig som en motvikt till Palestina-aktivismen, att klassiska ballader brukar gå bra i tävlingen och artisten Yuval Raphaels personliga berättelse som överlevare från Hamas attack mot en israelisk musikfestival den 7 oktober 2023.
— Det var propaganda från Israels sida att rama in sången i en överlevnadsberättelse som är kopplad till kriget mellan Israel och Palestina. På så sätt sköt man undan den aktuella situationen som råder där just nu.
Eva Frantz, som är Eurovisionkommentator på Svenska Yle, tror att en massiv kampanj på sociala medier har bidragit till engagemanget.
— Artisten Yuval Raphael har spelat in hälsningar till publiken på alla möjliga olika språk. I dem uppmuntrade hon folk att rösta 20 gånger på Israel, säger hon till Yle.
Israeliska sponsorer
Landets Eurovisionvideor förekommer även som betalda annonser på Youtube, köpta av Israeli Government Advertising Agency (IGAA).
Eva Frantz framhåller också att det israeliska skönhetsföretaget Moroccan Oil sedan 2019 är huvudsponsor för Eurovision – och förväntar sig en debatt kring huruvida sponsorstödet påverkar möjligheten till uteslutning av landet.