Det nya regelverk och de tekniska lösningar Spotify har kommit fram till införs omedelbart och rullas ut hos tjänstens 700 miljoner användare i dagarna.
Spotify konstaterar att AI-musik är ett problem som stör användarupplevelsen, bland annat genom att tjänsten får in stora mängder ”skräpmusik” och som dessutom genererar intäkter som annars skulle gå till ”riktiga" artister.
— Bara det senaste året har vi rensat bort 75 miljoner AI-låtar, säger Charlie Hellman, Global Head of Music Vertical på Spotify.
Stoppar ”deepfakes”
Spotify gör nu framförallt tre saker för att hantera inflödet av AI-musik.
För det första ska hårdare regler mot bedrägeri och identitetsintrång stoppa AI-låtar som sägs komma från kända artister, så kallade ”deepfakes”.
Dessutom införs ett starkare spamfilter, som ska rensa bort olika typer av musik som är AI-genererad eller ute för att manipulera systemet genom att till exempel vara extremt lik andra sånger eller ”skräplåtar”, endast skapade för att försöka mjölka Spotify på intäkter som baseras på antalet strömningar.
Transparens
Spotify säger sig inte vara helt emot AI inom musiken. De har noterat att många artister vill kunna använda tekniken för att skapa sina låtar. Så etablerade upphovsmän kan fortsätta använda AI, bara de är tydliga med det.
— Men vi vill förhindra de som vill manipulera systemet och vi kan bara dra nytta av det positiva med AI om vi inför ett robust skydd mot de negativa aspekterna, säger Charlie Hellman.
Spotify vill kunna vara transparenta mot användarna. Därför är det tredje steget i kampen mot AI ett system med AI-märkning av musiken.
Under den flik där låtens upphovsmän står listade ska det gå att notera om AI har varit inblandat i skapandet. Det hela är tänkt att bli en ny standard för musikbranschen och flera av världens största skivbolag och musikförlag har redan gått med på att använda systemet.