Programmet har kallats den ”största matlagningsshowen i historien”. Hundra kockar – från food truck-ägare till fine dining-aspiranter – delas in i olika brigader för att tävla mot varandra i utmaningar som sätter både skicklighet, kreativitet och laganda på prov.
— ”100 Knives” är ett format som verkligen sticker ut i bruset. Konkurrens, drömmar, känslor och mat – det är en kraftfull mix som vi vet engagerar och vi ser fram emot att dela den med vår publik, säger TV4:s kanal- och innehållschef Fredrik Arefalk till Deadline.
Programserien ska produceras av Mastiff. Enligt Matilda Snöwall, vd för Mastiff Sverige, är överdimensionerade format med starka känslomässiga insatser något som går hem hos tv-publiken.
— Vi vet alla att professionella kök är en grogrund för spänning och drama. ”100 Knives" tar den intensiteten och skalar upp den till enorma proportioner, säger hon.
TT har sökt TV4 som bekräftar att kanalen köpt in programkonceptet och tillägger: ”vi ser fram emot att kunna berätta mer inom kort”.
