Det är den mest sedda filmen någonsin på Netflix och filmens låtar har legat högt på Billboard. Att klä sig som Rumi, Zoey eller Mira i bandet Huntrix står alltså högt upp på många barns önskelista. När Google listar sökord för årets halloweendräkter är det demonjägarna som dominerar, skriver Business Insider.
Ändå finns knappt någon ”merch” att få tag på. Modebloggaren Jean Wang skapade därför egna kläder – på ett inlägg i sociala medier visade hon hur man skapar Rumis långa tjocka fläta, och det blev snabbt viralt. Hon är glad över att barnens förebilder inte bara är amerikanska.
— Det är definitivt uppfriskande och spännande att årets ”it”-dräkt för människor från alla bakgrunder är att vara en kvinnlig asiatisk person, säger hon till NBC News.
Netflix skrev nyligen på ett avtal med Mattel och Hasbro Inc för att möta den stora efterfrågan, och 2026 kommer allt från dockor och accessoarer till spel. Men kommersen kan också göra att betydelsen av de koreanska folktraditioner som vävts in i filmen blir urvattnad, varnar sociologen Nancy Wang Yuen i NBC News.




