Nyheter24
Annons

Aase Berg om ”liten fitta”-debatten: ”Jättebanal”

Publicerad: 29 okt. 2025, kl. 13:07
"Varför blir alla alltid förbannade på mig? Det här har folk gjort förr hur många gånger som helst", säger författaren och kritikern Aase Berg. Hon har hamnat i hetluften efter att ha gått hårt åt kritiker i sina autofiktiva dagböcker. Foto: Janerik Henriksson/TT

Kritiker som Selma Brodrej, Johannes Klenell och Ulf Olsson har kallat Aase Bergs autofiktiva dagböcker självupptagna, ojämna och ”mördande tråkiga”. Efter att Berg svarat sina recensenter i bokform har flera kulturkritiker ifrågasatt hennes hårda ton. Enligt Berg själv är dagböckerna ett litterärt forskningsprojekt som utforskar gränsen mellan verklighet och fiktion.

Kan du förstå kritikerna som säger att du inte kan beskriva dagböckerna som ett feministiskt projekt och sen kalla någon för "en liten fitta"?

— Jag förstår hur de tänker. Men jag tycker att de kan tänka ett steg längre. Kritikern som jag kallade för fitta skrev i sin recension att jag ”saknade storkukslugn”. I normala fall så använder jag inte könsord, men det här är en metagrej. Det är jättebarnsligt, men jag svarar bara med hennes språk i en direkt replik, säger Aase Berg.

”Bryr mig inte”

Aase Berg förstår att negativa recensioner ingår i jobbet och säger att hon alltid tänker efter om hennes kritiker har rätt.

Annons

— Det är inte så att jag går i taket varenda gång jag får en kritisk recension men jag kan bli förbannad om folk uppenbarligen inte har läst eller satt sig in i mitt projekt. Nu bryr jag mig inte ett dugg, men jag ville ändå dokumentera och gestalta känslan även om den bara pågår i en dag. Det är det dagböcker gör.

Vad säger debatten om dagens litteraturkritik?

— Dagens litteraturkritik är eftersläpande. För det första måste man läsa in sig på ett författarskap innan man skriver recensioner. Det har förekommit massor med kritik mot den unga samtidspoesin av ungefär samma anledningar som mot autofiktionen. Litteraturkritiken har inte riktigt fattat hur man ska förstå den här nya litterära forskningen som pågår, säger Berg.

”Kul att det diskuteras”

Samtidigt påpekar hon att exempelvis Lars Noréns dagböcker fått ett annorlunda mottagande.

— Några har försökt styra in debatten på att äldre kvinnor hackar på yngre som har mindre makt. Men jag tror att det handlar om att man har mer respekt för äldre herrar. Det är mer provocerande när kvinnor visar ilska eller fula känslor. Särskilt äldre kvinnor som inte spelar på sex hela tiden.

Överlag är Berg nöjd med uppmärksamheten som debatten genererat.

— Det är lite kul naturligtvis att man håller på med något som faktiskt kan diskuteras och debatteras. Jag är inte ute efter att skapa trivsel, det kan andra göra.

Fakta: Bråket mellan Aase Berg och kritikerna

Litteraturbråket började 2023 när Aase Bergs första dagbok ”Jag är aldrig hemma” fick svala recensioner. Kritiker som Ulf Olsson, Johannes Klenell och Selma Brodrej beskrev boken som tråkig och självupptagen. Konstnären Marianne Lindberg De Geer försvarade Berg i Expressen och kallade kritikerna ett ”B-lag av mobbare” – något Selma Brodrej avfärdade som vänskapskorruption.

När Berg hösten 2025 gav ut uppföljaren ”Vi är framme snart” svarade hon sina recensenter direkt i texten, bland annat med grova tillmälen mot Brodrej och Klenell. Debatten har sedan fortsatt på kultursidorna, där skribenter nu tvistar om var gränsen går mellan konstnärlig frihet, personangrepp och offentlig vendetta.

20 november klockan 18 ordnas samtalet ”Livet i bokstäver: ett samtal om det offentliga dagboksskrivandet” – om litteraturdebatten, på ABF-huset i Stockholm. Medverkar gör Aase Berg, Marianne Lindberg De Geer och Vesna Prekopic (moderator).

Kommentarer

Annons
Annons
Annons