Det prestigefyllda Gannevikstipendiet delas varje år ut till konstnärer inom bild, form, musik, teater, dans och film. Bland tidigare mottagare finns namn som klarinettisten Martin Fröst och elektroniska artisten Karin Dreijer. Meshuggah är det första metalbandet som tilldelas stipendiet.
— Alltså, det är ju skitcoolt. Vi har hållit på med det här så länge nu och man glömmer nästan bort hur det var när vi började i 20-årsåldern och bara skulle, skulle, skulle lyckas med musiken, säger Tomas Haake som är trummis och låtskrivare i Meshuggah.
Gratis replokal
Han berättar att det dröjde många år innan bandet tjänade några pengar och säger att grunden för bandets utveckling lades i Norrland på 80- och 90-talet, tack vare ett ”mer kulturfrämjande tänk”.
— Vi fick alltså en replokal som vi inte behövde pröjsa en spänn för från att vi var typ 15 år. I dag tror jag inte det existerar på samma sätt.
Enligt motiveringen har bandet ”satt Sverige på världskartan inom metal”.
— Jo, men så är det ju. Det finns många metalband från Sverige som säljer mycket mer plattor och är större, men med musiken som vi har gjort har vi alltid försökt pusha oss själva att göra någonting som man kanske inte har hört andra band göra, säger Tomas Haake.
”En stor grej”
Även om Meshuggah vunnit många priser tidigare blir Gannevikstipendiet ett kvitto på att bandet haft ett bredare genomslag.
— Att få ett sånt här erkännande är en stor grej. Man blir lite ödmjuk inför att det vi har trott på själva på något sätt har nått ut. I och med att det här inte kommer från metalvärlden så får det en annan betydelse, säger Tomas Haake.
Vad ska ni göra för pengarna?
— Det går nog bara åt till att fylla hålen i kreditkontona som man har nyttjat genom åren, men givetvis är det ju skönt och underlättar för oss.
Årets övriga Gannevikstipendiater är Lars Kleen (bildkonst), Mats Ek (dans), Gabriela Pichler (film), Tom Hedqvist (form) och Farnaz Arbabi (teater).




