Pressbyråns lussebulle i år blev till "lusseballe".
Pressbyråns lussebulle i år blev till "lusseballe". - Foto: Hasse Holmberg/TT/Pressbild/Pressbyrån

Pressbyråns fräcka lussebulle – snopp med budskap

Pressbyrån lanserar i år igen en ny version av julens fika-klassiker. I år är det nygräddade lite fräckare – men desto mer med glimten i ögat och framförallt med ett viktigt budskap för fikasugna män.


Det blir juligt även i år och nu närmar sig tiden då svenskarna mumsar på bland annat lussebullar, pepparkakor och kolor. Ett företag som i flera år firat in julen med juliga bakverk är Pressbyrån.

De har tagit klassiska bakverk och vågat sig göra nya tvister av de nostalgiska läckerbitarna. Redan 2017 såldes bland annat "lussekorven" – vilket var en varmkorv i en lussekatt istället för bröd. 

Nu har Pressbyrån lanserat en ny jul-nymodighet, en bulle med en minst sagt fräck tvist. Bullen kallas för "lusseballen" och ser precis ut som det låter.

Lusseballen blir årets jul-bakverk

Trots de nygräddade bullarnas fräcka natur, har den ett desto viktigare budskap. Tillsammans med Prostatacancerförbundets kampanj "Mustaschkampen" som pågår varje år i november vill Pressbyrån påminna alla om att testa sig för cancer.

På sina reklamplanscher påminner de alla över 50 år att göra ett prostatatest, och 50 procent av intäkterna från alla sålda lusseballar skänks således till kampanjen. 

Pressbyrån lanserar trallvänlig jullåt

Kampanjen syftar med ett avslappnat sätt att belysa ett känsligt ämne och för att påminna kunderna har man även spelat in en låt. Jullåten som också det är en nytappning av en julklassiker har gått från "Lusse Lelle" till att bli "Lusseballe, lusseballe".

På Pressbyråns egen hemsida går det även att ta del av receptet till lusseballen och den trallvänliga informationslåten. 

– Vi vet att många män undviker att undersöka prostatan av olika skäl. Lusseballen är en perfekt mix av allvar och skoj och kan förhoppningsvis göra det lättare att prata om ett ibland tabubelagt ämne och samtidigt öka medvetenhetsgraden kring vikten av att testa sig i tid, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare för Mustaschkampen.

Hur vi är vana att se lussebullarna till jul. Foto: Martina Holmberg / TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Netflix krossade förväntningarna

3 timmar sedan

Soldater varnas efter fylleri på Livgardet

3 timmar sedan
Tre soldater på Livgardets regemente i Kungsängen varnas av Försvarsmakten efter ett fylleslag en kväll i mars, rapporterar Mitti.

Trump vinnare på dyster New York-börs

3 timmar sedan
Det går tungt på Wall Street. För femte handelsdagen i rad stängde New York-börsens breda index, S&P 500, på minus – ned 0,2 procent. Det är den längsta svackan sedan i oktober, enligt CNBC.

Svenske miljardärens hustru död

3 timmar sedan
Julia Rausing, Tetra Pak-arvingen Hans Kristian Rausings andra fru, har avlidit efter en längre tids sjukdom, meddelar familjen i ett uttalande.

Polisen i Nordmaling rapporterar om trafikkontroll

3 timmar sedan
"Lögdeå, resultat efter stor trafikkontroll", skriver polisen på sin hemsida.

Polisen i Eskilstuna rapporterar om trafikolycka

3 timmar sedan
"Kvinna till sjukhus efter trafikolycka.", skriver polisen på sin hemsida.