Stockholm

Emma köpte iskaffe och chockades av innehållet: "Kräktes"

Emma menar att hon hittade en mask i iskaffet hon beställt online.
T.v. genrebild. Emma menar att hon hittade en mask i iskaffet hon köpt. Foto: Lise Åserud/NTB/Privat

Iskaffet bjöd på både unken smak och en minst sagt udda detalj enligt Emma. Det slemmiga fyndet fick henne att agera, varpå hon kontaktade tillverkaren för kompensation samt för att få bättre insyn gällande produkttillverkningen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Emma som i vanlig ordning lagt en onlinebeställning hos Mathem för att klicka hem förnödenheter, varav iskaffe var en av alla produkter, fick sig en rejäl chock när hon drack kaffet som hon köpt.

Iskaffet av märket Weiners Iskaffe, bjöd inte på en harmonisk smakupplevelse som önskat. När Emma drack tyckte hon att drycken hade en underlig smak – och desto underligare blev det när hon kände något hårt i munnen.

– De visade sig vara en död mask som låg i mitt iskaffe. Det var ju inte bara så att det var en mask, utan hela smaken var äcklig och färgen var konstig. Jag tog genast bild på den och kräktes sedan efteråt, säger Emma till Nyheter24.

Emma vägrar kaffe igen efter händelsen

Efter den horribla upplevelsen har Emma fått avsmak för kaffe och känner att händelsen påverkat henne så pass mycket att hon i dag upplever det hela som ett trauma.

– Jag kommer aldrig kunna dricka iskaffe eller kaffe igen. Jag känner verkligen att det har blivit ett litet trauma, jag vet inte hur länge detta kommer hålla i sig. 

Emma kontaktade inköparen Mathem efter det makabra fyndet och fick en ersättning om 173 kronor, för produkten som kostat 23 kronor, vilket Mathem intygar till Nyheter24. Men när Emma kontaktade tillverkaren Geia Food upplever hon sig som kund felbehandlad.

– Det skrämmer mig att fabrikerna som tillverkar det här iskaffet inte har bättre koll på sina produkter och deras hållbarhet. Jag känner ganska stor oro för de andra förpackningarna som fylldes upp i samma omgång som min. 

Maskfyndet i iskaffet. Foto: Privat

Geia Food har kontrollerat produkten

– Det här är en hälsorisk. Geia Food visade tydligt att de ville kompensera mig om 23 kronor och anmäla det vidare till deras producent. Men att sedan få reda på att de först bara ville kompensera för inköpspriset gjorde mig förbannad.

När Nyheter24 kontaktar Råvarugrossisten Geia Food menar de att det inte är bekräftat att föremålet är en mask eftersom de inte mottagit föremålet för bedömning. 

De menar även att de ska ha undersökt produktionen av produkten tillsammans med tillverkaren – med bedömningen att den inte behöver stoppas. Geia Food ska ha kompenserat Emma med två värdecheckar om 25 kronor.

– Vi har enbart ett fotografi att bedöma. Leverantören som har lång erfarenhet av produktionen känner inte igen den här typen av föremål sedan tidigare, säger Kristin Österberg, Sveriges kvalitetschef för Geia Food.

Iskaffet och fyndet. Foto: Privat

Geia Food menar att masken kommit dit vid senare tillfälle

Kvalitetschefen menar också att de förstår att det varit en obehaglig upplevelse för konsumenten, men att de måste vara sakliga och göra bedömning utifrån det system som tillverkaren har för att säkerställa att produkterna som tillverkas är säkra.

– Tillverkaren informerar oss om att deras process och filtrering av produkten omöjliggör främmande föremål större än 0,75 millimeter att passera. Föremålet på bilden är större än 0,75 millimeter bedömt utifrån textstorlek på förpackningen i samma bild, säger Kristin Österberg.

Sammantaget baserar företaget att det är högst osannolikt att ett föremål som detta skulle ha hamnat i produkten vid tillverkningen. De menar att det är "mer sannolikt att den på något sätt hamnat i produkten vid ett senare tillfälle".

Företaget erbjuder nytt kaffe

Emma har efter Nyheter24:s kontakt med Geia Food haft ytterligare kontakt med företaget och lyft frågan om kompensation. Då ska hon ha blivit erbjuden nytt kaffe. 

– Det är skrattretande att Mathem kompenserade mer än vad de ville, medan Geia Food erbjuder sig att skicka kaffe till mig efter att jag beskrivit att jag inte längre kan dricka kaffe. Men varför i hela friden frågar de då om jag vill ta emot kaffeprover?, säger Emma.

Emma heter egentligen någonting annat.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.