En av Lidls kunder såg hur tomt det var efter att Lidl sänkt priset på flera av sina varor.
En av Lidls kunder såg hur tomt det var efter att Lidl sänkt priset på flera av sina varor. - Foto: Pär Fredin/TT/Hasse Holmberg/TT

Prissänkningen fick Lidls hyllor att gapa tomma: "Väldigt chockad"

I slutet av mars sänkte Lidl priset på flera av sina varor. Lågprisjättens prisdrag gick inte obemärkt förbi och några kunder på plats kunde i realtid se resultatet efter den för många efterlängtade prissänkningen.


Den 27 mars sänkte Lidl priserna på 132 varor. De nya priserna är fasta och kommer gälla i minst två månader framåt, meddelade lågprisjätten.

På listan över varor finns allt från kaffe, mjölk och bröd till frukt och grönt. Produkterna har en genomsnittlig sänkning på 11 procent, och vissa enstaka varor sänks med över 30 procent. 

Hela listan: Här är alla 132 varor som Lidl sänkt priserna på

Efter priskriget gapade Lidls hyllor tomma

En som såg hur Lidls hyllor gapade tomma efter prissänkningen den 27 mars var Flora som besökte sin lokala Lidl-butik, i sydvästra delen i landet, med en vän på eftermiddagen samma dag.

Några timmar efter att hennes lokala Lidl-butik öppnat för dagen kunde de två vännerna se spåren efter tidigare kunders rusning till butiken.

Till Nyheter24 säger Flora att hon blev "väldigt chockad" och passade på att filma den till synes tomma Lidl-butiken. I klippet syns avdelningarna för bland annat frukt och grönt samt köttdisken stå nästintill helt tomma. 

Lidl om dagarna efter prissänkningen: "Ett bevis..."

När Nyheter24 kontaktar Lidls pressavdelning för en lägesrapport hur de uppfattar att prissänkningen lett till ökad försäljning samt om butikernas hyllor stått tomma efter prissänkningen svarar de följande:

– Under lång tid har vi märkt av en ökning av kunder i våra butiker. Sedan vi lanserade vårt initiativ den 27 mars har vi haft förmånen att välkomna ännu fler kunder. Det tycker jag visar hur viktigt initiativet varit.

Hur utplockat det är eller inte runt om i landets Lidl-butiker framgår inte, men lågprisjätten menar att de märker att kunderna är väldigt nyfikna på sortimentet.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!