Mercedes EQS elbil
De gamla kvalitetsmärket Mercedes har kvalitetsproblem enligt rapporten. - Foto: Marcus Berggren

Elbilar krånglar mer – men laddhybriderna är värst

Elbilar är ofta dyrare och har färre drivlinekomponenter än bensinbilar, men nya siffror visar att de ändå dras med betydligt fler problem.


Siffrorna kommer från amerikanska Consumer Reports, som har genomfört en av världens största undersökningar om bilars tillförlitlighet.

Ägarna av 330 000 bilar av de tre senaste årsmodellerna har tillfrågats angående pålitligheten av deras bilar.

Elbilar och laddhybrider har fler problem

Det visar sig att elbilar i genomsnitt har 79 procent fler problem än bensinbilar av samma årgång.

Än värre ser det ut för laddhybriderna, som i snitt har 146 procent fler problem än en genomsnittlig bensinbil.

Detta kanske inte är förvånande, då en laddhybrid kombinerar en elektrisk drivlina med en traditionell förbränningsmotor vilket ökar komplexiteten.

Något oväntat visar det sig dock att ej laddbara hybrider enligt undersökningen har 26 procent färre problem än en genomsnittlig bensinbil.

Flera kvalitetsmärken i botten

Undersökningen tillhandahåller även data på vilka bilmärken som dras med mest respektive minst problem, och något förvånande finns flera traditionella kvalitetsmärken längst ner i listan.

Det kanske mest förvånande märket på listan är Mercedes-Benz, som enligt undersökningen bygger de näst mest problematiska bilarna på marknaden.

De mest problematiska bilarna tillverkas av Chrysler, medan tredjeplatsen från botten ockuperas av det nystartade elbilsföretaget Rivian.

Volvo får inte heller något toppenbetyg, och är det sjätte minst pålitliga märket på listan. I andra änden av listan, med de mest pålitliga bilarna finner vi systermärkena Lexus och Toyota.

Toyota sticker ut

Enligt Jake Fisher, som är senior chef för biltester på Consumer Reports, kan siffrorna bero på att elektrifiering är ett relativt nytt område för biltillverkarna.

De som tillverkar elbilar och laddhybrider är i huvudsak nystartade företag, eller äldre märken som relativt nyligen har börjat satsa på elektrifiering.

Toyota RAV4 är en ovanligt pålitlig laddhybrid. Foto: Joel Sandberg

Med andra ord kan det i många fall handla om barnsjukdomar, vilket också kan förklara varför de rena hybriderna är så pass pålitliga.

Rena hybrider byggs primärt av märken som Toyota, som generellt har ett bra betyg i pålitlighet och vid det här laget har tillverkat hybridbilar i olika former i många år.

Det kan också vara anledningen till att Toyota RAV4 PHEV är en av de mest pålitliga bilmodellerna på marknaden – trots att den är en laddhybrid.

Överensstämmer med vår erfarenhet

Att elbilar och laddhybrider är mer problematiska är också något som blir allt tydligare för oss biljournalister.

Av de fabriksnya bilar som vi testar är elbilarna och laddhybriderna definitivt överrepresenterade när det gäller att ställa till problem.

Det handlar inte alltid om problem med drivlinorna, utan det kan även vara att annan utrustning strular eller uppvisar buggar och bristande kvalitetskontroll. 

Detta kan vara en indikation på att biltillverkarna inte bara har problem med att utveckla pålitliga drivlinor för sina elbilar, utan att detta även tar resurser från andra delar av verksamheten.

Bil