I Sverige är det olagligt att köra för långsamt. (Foto: Collage/Tesla/William Koitrand)
I Sverige är det olagligt att köra för långsamt. (Foto: Collage/Tesla/William Koitrand)

Elbil körde för långsamt - stoppad av polis

Snöbelamrade vägar ställer ofta till det med framkomligheten. Trots vägar i vinterskrud var det dock inte det som ställde till det för trafikanter i stockholmstrafiken. I stället var det en laddfattig elbilist som var boven i dramat.


Det var tisdagen den 28 november som snön hade fått ett grepp om den stockholmska trafiken.

Det drabbade länsväg 222 – Skärgårdsvägen ut mot Värmdö – och det visade sig vara en elbil som körde blott 4 km/h på grund av kort räckvidd.

Det rapporterar Nacka Värmdö Posten.

Polisen ryckte ut

Flertalet bilister ringde till polisen som ryckte ut för att ta fatt på långsamföraren.

– Jag letade efter en laddplats och körde långsamt för att spara på el, jag hade dåligt med el, var förklaringen som polisen fick.

Vilken räckvidd som föraren hade har inte kommunicerats, men elbilar – likt förbränningsbilar – har en buffert för att minimera risken för faktisk ”soppatorsk” eller ”laddtorsk”.

Elbilar går i regel kortare under vinterförhållanden. (Foto: Porsche)

Slapp dryga böter

I Sverige kan man få böter för att köra för långsamt, då man kan utgöra ett hinder för trafiken.

Bötesbeloppet uppgår till 1 000 kronor, men i detta fall ansåg polisen att det endast räckte med en uppmaning om att se till att bilen var tillräckligt laddad i framtiden.

Föraren verkar ha missat en av trafikens gyllene regler – det faktum att man ska planera sin körning.

Flera laddmöjligheter

Längs länsväg 222 finns det gott om laddningsmöjligheter, varför den ovannämnda elbilistens farhågor inte upplevs som särskilt verklighetsförankrade.

Det är förhållandevis ovanligt att få helt slut på el, men om så är fallet finns det företag som kan hjälpa till med så kallad akut elbrist.

Farligt värre

Att köra i en hastighet av 4 km/h är bestämt trafikfarligt, inte minst för att andra trafikanter inte förväntar sig att komma ikapp ett så långsamt fordon.

Fortsättningsvis leder det till farliga omkörningar och onödig risktagning, vilket i kombination med snöbelamrade vägar ökar olycksrisken drastiskt.

Hastighet – inte alltid största räckviddsboven

I vinterförhållanden är en av de största räckviddsbovarna själva uppvärmningen av bilen, särskilt när man kör kortare sträckor.

Av den anledningen hade det varit smartare av den ovannämnda elbilisten att höja hastigheten och stänga av klimatanläggningen om situationen varit så kritisk som det verkar.

Bil