Volkswagen ID.GTI och Andreas Mindt
Andreas Mindt är designchef på Volkswagen. - Foto: Volkswagen

Volkswagens bilar ska bli billigare – men inte sämre

Volkswagens designchef Andreas Mindt var på besök i Stockholm under gårdagen. Vi närvarade när han höll en presentation om märkets designmässiga framtid.


Volkswagen har i år hunnit finnas hela 75 år på den svenska marknaden, och har under den tiden producerat bilar i en rad olika format.

De senaste åren har fokus till stor del legat på dyra och ärligt talat ganska alldagliga elbilar.

Märkets senaste designstudier har dock haft mer personlighet, och det kanske Andreas Mildt, som nyligen kom tillbaka till Volkswagen från Bentley, har något med att göra.

Förslaget: Fartkameror ska användas för övervakning

Vill vara mest sympatiska på marknaden

Mindt började med att ge en bild av Volkswagens märkesfilosofi, som kretsar kring att vara det mest sympatiska bilmärket på marknaden med en design som man kan lita på.

Man kommer aldrig att vara det sportigaste, lyxigaste eller mest futuristiska bilmärket, men man är gärna märket med trevligast framtoning.

Vi var på plats när ID.GTI visades i Stockholm. Foto: Peter Esse

Bilarna ska således bland annat ha en stabil men vänlig framtoning, erbjuda bra valuta för pengarna, och ha en underliggande sportighet.

Mindt nämnde också att man planerar att återintroducera fysiska knappar interiört istället för att fokusera för mycket på touchkontroller, vilket kommer att uppskattas av många.

ID.GTI-konceptet på plats

I centrum för presentationen stod konceptbilen ID.GTI, som också fanns på plats i lokalen.

GTI-bilarna är en märkets mest framgångsrika och legendariska bilserier och började med Golf GTI MK1 år 1978. Då var GTI-modellen ett experiment väntat att säljas i endast 5 000 exemplar. I skrivande stund har man producerat över 2,3 miljoner GTI-bilar. 

Man har dock aldrig tillverkat en helt eldriven GTI, men ID.GTI har vid första anblick goda förutsättningar att föra arvet vidare med sin tuffa framtoning och ett trevligt, kompakt format. 

Förenkla och förfina

ID.GTI-konceptet är baserat på konceptbilen ID.2all, som lanserades i början av året och väckte uppmärksamhet för sin tänkta prislapp på under 25 000 euro.

Detta är billigt för en modern elbil, och enligt Mildt ligger är nyckeln till billigare bilar som fortfarande håller god kvalitet i att skapa bilar med en enklare design.

Detta ska uppnås genom att skapa mer avskalade designer där man tar bort onödiga komponenter, och samtidigt höjer kvaliteten på de kvarvarande komponenterna.

Att dörrhandtaget sitter i C-stolpen gagnar både utseendet och prislappen. Foto: Volkswagen

Raka, rationella val

Ett exempel är handtagen på bakdörrarna som sitter på C-stolpen i stället för på själva dörrpanelen. Detta betyder inte bara att bilen får ett renare utseende, utan betyder också att dörren blir betydligt enklare att tillverka.

Med handtaget på dörrpanelen måste man nämligen dela upp rutan i dörren i en fast del och en öppningsbar del, eftersom låsmekanismen annars är i vägen när man rullar ner rutan.

Under skalet pekade Mildt också på att ID.2 enbart kommer att erbjudas med framhjulsdrift. Upplägget betyder att i stort sett all teknik är samlad i bilens främre delar vilket tillåter en enklare och kortare kabelhärva.

På vägen 2026

Trots att konceptbilen som vi fick titta enligt Mindt är cirka 90 av en produktionsfärdig i termer av utseende kommer det tyvärr dröja ett tag innan ID.2 och ID.GTI kommer ut på vägen.

Då det tar lång tid att få en ny bil godkänd för gatubruk, samt att utveckla stabil mjukvara, uppskattar Volkswagen att vi måste vänta ända tills 2026 innan vi får köra bilarna.

Vi väntar med spänning, då både ID.2all och dess GTI-syskon har potential att bli två trevliga och prisvärda vagnar.

Bil