Att sakna körkort är för många svenskar ett medvetet val. Man kanske bor i en stad där kollektivtrafiken fungerar, cyklar hellre, eller har ett jobb där bil bara inte behövs. Andra har helt enkelt aldrig känt att det är nödvändigt, eller haft råd. Men vad betyder det egentligen ekonomiskt att stå utan körkort genom vuxenlivet?
Nyheter24 reder ut hur mycket svensken faktiskt kan ha förlorat på att inte ha ett körkort.

Så mycket kan det kosta att inte ha körkort
I Sverige saknar omkring 1,5 miljoner personer, motsvarande drygt 18 procent av alla vuxna, ett körkort. Och att köra bil kan bli dyrt, enligt en egen beräkning baserad på SCB:s befolkningsstatistik och 2030-indikatorn som visar att cirka 80 procent av alla vuxna har körkort.
Transporstyrelsen gör visserligen inte demografiska analyser över svenska körkortsinnehavare eller inkomstgrupper. Men de för löpande statistik över bland annat könsfördelningen bland landets körkortsinnehavare:
– Under 2024 var andelen män 52,5 procent och kvinnor 47 procent kvinnor, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen, i en intervju med Nyheter24.
Alla människor utan körkort kör inte bil. Men för den som faktiskt sätter sig bakom ratten utan rätt papper i fickan kan kostnaderna snabbt bli tydliga. Det mildaste scenariot är att stoppas i en kontroll och inte kunna visa upp körkortet, något som i sin tur kan leda till en ordningsbot på 500 kronor.
Betydligt allvarligare är olovlig körning, alltså köra ett fordon man inte har behörighet för. Då handlar det om ett brott enligt lagen om straff för vissa trafikbrott.
Påföljden är normalt böter, men vid grov olovlig körning, som upprepade brott eller körning trots återkallat körkort, kan straffet bli fängelse. En dom registreras dessutom i belastningsregistret, något som i sin tur kan påverka möjligheter till jobb inom vissa branscher.

När försäkringen slutar skydda dig
Den som kör utan körkort riskerar inte bara juridiska följder, försäkringskonsekvenserna kan bli dyrare än böterna. Flera försäkringsvillkor på marknaden säger uttryckligen att skador på det egna fordonet kan utebli eller reduceras kraftigt om föraren saknar ett giltigt körkort. I andra fall gäller en kraftigt förhöjd självrisk, ofta i nivå med tio procent av prisbasbeloppet. Det innebär att även vid en mindre kollision kan det bli en personlig kostnad på flera tusen kronor, enligt Folksam.
Trafikförsäkringen, som är obligatorisk, ska alltid ersätta skador på andra. I vissa fall har försäkringsbolaget rätt att kräva tillbaka pengar från föraren, så kallad regress, om du brutit mot villkoren på ett allvarligt sätt. Det är ovanligt, men fullt möjligt.
Med andra ord, en enda felbedömd biltur kan bli dyrt för den som saknar körkort.

Den dolda jobb-kostnaden
Även utan juridiska problem kan avsaknaden av körkort kosta mycket i form av förlorade jobbmöjligheter. I många tjänster är körkort inte bara meriterande utan ett osynligt grundkrav – det gäller allt från hemtjänst och teknikerroller till bygg, VVS, säljjobb och serviceyrken.
Omkring 60 procent av arbetsgivarna uppgav att körkort är ett grundkrav vid anställning. För unga innebär körkortet dessutom att arbetsmarknaden blir omkring 2,5 gånger större, och risken för arbetslöshet 2,5 gånger lägre, jämfört med dem utan körkort, enligt Riksdagen.

Förlorade timmar
Ekonomisk påverkan handlar inte bara om pengar utan också om tid. Utanför storstäderna kan skillnaden mellan bil och kollektivtrafik vara stor. En resa som tar 20 minuter med bil kan i vissa områden ta mellan 45 och 60 minuter med buss.
Två extra timmar i veckan blir drygt 100 timmar på ett år, och på tio år över 1 000 timmar, som motsvarar ungefär 25 till 26 heltidsveckor.

Vad kostar det att ta körkort?
Att ta körkort är enligt många experter en investering, men för många en dyr sådan. Själva myndighetsavgifterna teori, körprov, foto och tillverkning kan tillsammans landa på runt 4 000 och 5 000 kronor, alltså de sammanlagda obligatoriska momenten inklusive riskutbildningar enligt Körkortonline.
Men den stora kostnaden är körlektionerna. Vanliga uppskattningar placerar totalpriset på ett B-körkort mellan 15 000 och 25 000 kronor, ibland uppemot 30 000, beroende på hur mycket utbildning man behöver.
Mikael Andersson förklarar att kostnadsfrågan är återkommande, men lyfter fram att det inte är myndigheternas krav som driver kostnaden:
– Den största delen av kostnaden brukar normalt härledas till körkortslektioner och inte till krav från myndigheterna, säger han till Nyheter24.
Han påminner också om att frågan om obligatoriska moment har utretts i rapporten "Översyn av förarutbildningssystemet för behörighet B", där myndigheten lagt fram förslag på förändringar.

Är det för sent att ta körkort som 35-åring?
Många som saknar körkort i 30 till 40-årsåldern uttrycker osäkerhet: är det för sent? Har tåget redan gått? Vi frågar Transportstyrelsen om de ser att äldre förstagångstagare bör få särskilda stöd.
– Om det ska riktas någon typ av speciellt stöd eller satsning för äldre körkortstagare är en fråga för våra politiker att svara på, säger han.
Däremot pekar inget på att det är för sent. Tvärtom kan körkortet öppna dörrar som gör stor ekonomisk skillnad, fler jobb att välja mellan, bättre löneförhandlingsläge och flexibilitet i vardagen. Ställt mot kostnaden för att leva utan körkort kan utbildningen vara en bra investering i det vuxna livet.




