Ladbrokes vann mot Svenska Spel

- 17/09/2009, 12:33 -

Marknadsdomstolen friar Ladbrokes och stoppar Svenska Spel från att använda vissa budskap i reklamen.

I den infekterade varumärkesstriden mellan Ladbrokes och statliga Svenska Spel går Ladbrokes ut som segrare. Marknadsdomstolen slår fast att Ladbrokes inte har gjort varumärkesintrång i sin marknadsföring, och stoppar Svenska Spel vid vite av 750 000 kronor i sin reklam att använda sig av olika påståenden.

Efter att Ladbrokes lanserat sin kampanj "Svenska spel med engelska odds" stämde Svenska Spel konkurrenten för brott mot varumärkeslagstiftningen 2008. Svenska Spel menade att bolaget endast hade rätten att använda ordkombinationen "svenska" och "spel" för kommersiellt bruk i reklam. Marknadsdomstolen har friat Ladbrokes på den punkten.

– Jag är glad men inte förvånad, att driva ett ekonomiskt monopol är stötande men att samtidigt försöka monopolisera språket, såsom Svenska Spel givit uttryck för i sin stämningsansökan saknar all anständighet, säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes VD i Norden.

–Men viktigast av allt, domstolen förbjöd inte Ladbrokes från att använda ordet "svenska" och "spel" i sin marknadsföring och att Svenska Spel därmed inte har monopol på användning av denna ordkombination, säger han.

Ladbrokes kontrade med en stämning mot Svenska Spel för brott mot marknadsföringslagen efter att bolaget använt termer som "Svenska Spel är världsledande på spelansvar" samt "världens mest effektiva ålderskontroll på nätet."

Marknadsdomstolen har även på denna punkt gett Ladbrokes rätt och stoppar Svenska Spel att använda sig av dessa påståenden.

Skrivet av: