Piratpartiet "cuppade" sig in på DN

Piratpartiets kampanjledare ordnade reklamplats åt sitt parti - tack vare ett blogginlägg.


”Hjälp piratpartiet att delta i DN:s reklamcup 2010”, skrev Jan "PiratJanne" Lindgren, kampanjledare på piratpartiet, på sin blogg.

24 timmar senare var saken ordnad.

”Att anmäla sig till reklamcupen kostar 90 000 och för det får man minst en helsida i DN (vilket i vanliga fall brukar kosta mycket mer). Går man vidare så blir det fler införanden på sidorna 3 eller 5. Vinnare utses av läsarna den 22 augusti, vilket är ganska bra timing om vår annons skulle vinna framgångar. Men! Vi har ett problem…Det saknas pengar”, fortsatte Jan Lindgren.

Innan han slängde ut bloggposten hade han genom mer traditionella kommunikationsvägar få folk att bidra. Men, det tog för lång tid, så då valde han att blogga om det i stället.

Mindre än 24 timmar efter inlägget hade alla pengarna kommit in, det mesta i lån, men även lite i donationer, skriver tidningen Resumé.

Den 20 juli tävlar piratpartiets annons, signerad reklambyrån pmochco.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!