Ungdomar behöver bättre stöd för att möta arbetsmarknaden. Detta genom vänsterpartiets förslag på "arbetslivskunskap" i gymnasiet, menar riksdagsledamoten Josefin Brink (v).
1 av 4
Ungdomar behöver bättre stöd för att möta arbetsmarknaden. Detta genom vänsterpartiets förslag på "arbetslivskunskap" i gymnasiet, menar riksdagsledamoten Josefin Brink (v). - Foto: Maja Suslin / SCANPIX
2 av 4
- Foto: Privat
3 av 4
- Foto: Privat
Molly Urwitz, 19, arbetslös:
– Det finns inget "viktigare" ämne av dessa två. De går hand i hand. Det finns för många ungdomar som inte vet hur arbetsmarknaden fungerar.
4 av 4
Molly Urwitz, 19, arbetslös: – Det finns inget "viktigare" ämne av dessa två. De går hand i hand. Det finns för många ungdomar som inte vet hur arbetsmarknaden fungerar. - Foto: Privat

V: "Arbetslivskunskap" ska skydda unga som får jobb

Vänsterpartiet kräver nytt skolämne i gymnasiet - som ska minska risken för ungdomar att råka illa ut på arbetsmarknaden.


Sommarjobbet är många ungas första möte med arbetsmarknaden. Men för många blir upplevelsen inte den bästa, menar Josefin Brink, riksdagsledamot för vänsterpartiet.

Det handlar om arbetsgivare som låter ungdomar "provjobba" utan lön, under kränkande omständigheter och med otrygga avtal.

Antalet samtal från unga sommarjobbare till LO:s hjälptelefon har fördubblats på tre år.

– Många ungdomar som slutar gymnasiet har ingen aning om hur arbetsmarknaden fungerar. Därför blir de lätt utnyttjade, säger Josefin Brink till Nyheter24.

Från och med nästa år vill den borgerliga regeringen införa entreprenörskap som ett obligatorisk ämne på fyra program i gymnasieskolan. På övriga program ska det finnas möjlighet att välja ämnet som tillval.

Men vänsterpartiet menar att det är att fel väg att gå.

– 90 procent av landets anställda är inte entreprenörer. Därför möter man fel behov genom att endast lära ut entreprenörskap i skolan.

Vänsterpartiet föreslår nu en annan lösning, ett skolämne de kallar arbetslivskunskap, som partiet vill åtminstone ska få samma utrymme som entreprenörskap i skolan.

– Arbetslivskunskapen ska omfatta alla de spelregler som är nödvändiga på arbetsmarknaden. Detta omfattar kunskap om lön, trygga avtal, facket och annat som kan vara viktigt. Detta skulle göra ungdomar redo att möta arbetsmarknaden, och lära dem att själva kunna ställa krav.

Att känna till arbetslivets spelregler är en kunskap varje medborgare borde få med sig ut i vuxenlivet, menar Josefin Brink.

– Det handlar inte om att vi "går emot" alliansens förslag om entreprenörskap som ämne i skolan. Det handlar om att vi vill understryka att läran om arbetsmarknaden, arbetslivskunskapen, är minst lika viktig.

Anna Neuman, pressekreterare hos fp-ledaren, utbildningsminister Jan Björklund, förklarar att det är just de siffror som vänsterpartiet presenterar som visar behovet av entreprenörskap i skolan.

– Att inte fler än tio procent blir egna företagare bevisar snarare att ämnet behövs på gymnasiet. För att skapa jobb behövs fler företag, men bristen på kunskap inom området leder till en rädsla att våga starta eget, säger Anna Neuman till Nyheter24.

Benjamin Nudel, 20, som pluggar på KTH i Stockholm håller med:

– Jag tycker att entreprenörskap är viktigare eftersom jag vill lära mig hur man kan ta tillvara på mina egna ideer - och bygga vidare på dem. Detaljer kring arbetsmarknad och jobb är kunskap som jag anser vara mycket mer tillgänglig än läran om entreprenörskap.

Men Rebecca Folkman, 21, som studerar till farmaceut i Uppsala, tycker som vänsterpartiet att arbetslivskunskap är ett skolämne som kan komma alla till del:

– Entreprenörskap är ett ämne som jag anser begränsar sig till "en viss grupp" människor. Kunskap om lön, fack och avtal är något som alla behöver, även om man vill bli egen företagare.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!