Studio Total hjälpte till.
1 av 4
Studio Total hjälpte till.
Åsa Lundegård, chefredaktör på Amelia.
2 av 4
Åsa Lundegård, chefredaktör på Amelia.
Studio Total och Amelia.
3 av 4
Studio Total och Amelia.
Utanför Handelsbanken i Visby har Amelia satt upp affischen "Här bestämmer män. Vi tänker ändra på det!"
4 av 4
Utanför Handelsbanken i Visby har Amelia satt upp affischen "Här bestämmer män. Vi tänker ändra på det!"

Amelias kupp mot storbanken

NYHETER24 PÅ PLATS I ALMEDALEN. "Det tar för lång tid och vårt tålamod är slut. Vi vill se fler kvinnor i bolagsstyrelserna!" säger chefredaktör Åsa Lundegård på tidningen Amelia.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Om Amelia och Studio Total

Amelia är Sverige största tidning för kvinnor och läses främst av kvinnor i åldrarna 25-40. Tidningen har 358 000 läsare.

Studio Total är ett reklamkollektiv som bland annat finansierade Fi:s pengabränning av 100 000 kronor under Almedalsveckan 2010.

ALMEDALEN. Under måndagen demonstrerade damtidningen Amelia utanför Handelsbanken mot den ojämna könsfördelningen på många av Sveriges bolagsstyrelser.

- Kvinnor och män ska ha möjlighet att bestämma på lika villkor. Vi uppmanar nu politiker att lagstifta i den här frågan, säger Åsa Lundegård.

Amelia kräver en lag som gör att bolagstyrelser till häften består av kvinnor.

- 84 procent av alla styrelsemedlemmar i svenska börsbolag är män. Därför står vi här i dag. Vad är det för fel på den här trevliga banken? I Handelsbankens styrelse är endast tre av tolv styrelsemedlemmar kvinnor.

Amelia har i samarbete med reklamkollektivet Studio Total satt upp en affisch med texten "Här bestämmer män. Vi tänker ändra på det!" på Handelsbankens skyltfönster i Visby.

- Amelia är en maktfaktor. Vi har 360 000 läsare. Det är lika många som röstade på centerpartiet i valet 2010.

/
/
/
/
/
/