I panelen: Joakim Jardenberg, Sakine Madon, Fredrik Antonsson, Ali Esbati och Stina Morian.
I panelen: Joakim Jardenberg, Sakine Madon, Fredrik Antonsson, Ali Esbati och Stina Morian.

"När folk blir arga har jag lyckats"

NYHETER24 PÅ PLATS I ALMEDALEN. Hur sätter man agendan på och utanför nätet? Proffsen delade med sig av sina bästa tips på Bloggplats H12:s seminarium.


Vilka var där?

Seminariet anordnades av Bloggplats H12(Almega och Politometern). Moderator: Martina Lind från Politometern.

I Panelen: Joakim Jardenberg, vd på Mindpark, Stina Morian, analyschef på YouGov, Ali Esbati, fd ordförande för Ung Vänster, Fredrik Antonsson, driver bloggen Tokmoderaten.se, Sakine Madon, redaktionschef på Newsmill.

ALMEDALEN. Skickliga opinionsbildare delade med sig av tips och exempel på hur man sätter agendan i media.

Vad utmärker en lyckad text?

Joakim Jardenberg, vd på Mindpark, hävdar att ett blogginlägg som bidrar till stor diskussion - utanför blogginläggets ramar - utmärker en lyckad text.

- Det är ett socialt objekt som tar fart, säger Joakim Jardenberg.

Sakine Madon, redaktionschef på Newsmill, anser att det viktigaste är att föra en dialog med läsarna.

- Det viktigaste är inte hur många läsare man har, utan känslan av att ha bidragit med något, säger Sakine Madon.

Fredrik Antonsson, känd som bloggaren Tokmoderaten, känner sig mest lyckad när folk blir upprörda över hans texter.

- Det är en del av den kreativa drivkraften för mig. Skapar jag bara likgiltighet behöver jag inte skriva, säger Tokmoderaten.

- När folk blir arga har jag lyckats.

Ali Esbati, fd ordförande för Ung Vänster, är mest nöjd med inlägg som man kan referera till flera år senare.

- Bloggar fyller en bra funktion för djupare information, säger Ali Esbati. 

Men hur sätter man agendan?

Joakim Jardenberg anser att man måste hitta rätt drivkraft.

- Ditt skrivande ska kännas äkta och inte handla om att du önskar en viss position. Uthållighet är viktigt, och att orka leverera hela tiden. Annars börjar folk undra var du tog vägen, säger Joakim Jardenberg.

Han anser att en duktig opinionsbildare måste kunna växla tempo - från snabbt till långsamt och genomarbetat.

- Relatera även till andra. Hitta ett sammanhang där du kan kliva in och börja länka, säger Joakim Jardenberg.

Ali Esbati tipsar om att först vända sig till folk som man delar åsikter med, och inte börja med att provocera andra.

- Även om provokation kan vara kul, säger Ali Esbati. 

Stina Morian, analyschef på YouGov, menar att skribenten måste ha en bild av vem denne kommunicerar med.

- Man behöver nödvändigtvis inte övertyga alla läsare, men däremot måste man vara medveten om vem man talar till, säger Stina Morian.

Tokmoderaten, Fredrik Antonsson, nämner uthållighet som en viktig faktor.

- Man ska inte heller censurera sig själv. Skriver man något dåligt får det minsann vara kvar, säger Fredrik Antonsson.

Ali Esbati berättar att han inte startade sin blogg för att bli en opinionsbildare.

- Jag började skriva av politisk frustration. För min del är uthålligheten helt kopplad till att jag vill se politisk förändring.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!