Coop är en av Sveriges största matvarukedjor, med drygt 800 butiker runt om i landet. Precis som livsmedelsjättens namn antyder är man ett kooperativ, vilket alltså innebär att man ägs av medlemmarna som ingår i någon av de över 20 konsumentföreningar som också driver Coops butiker.
Omkring fyra miljoner svenskar är medlemmar hos Coop, enligt kedjans hemsida, och nu väntar några förändringar för dessa.

Coop ändrar sina medlemsvillkor 1 januari 2026
I ett mejl som skickats ut till medlemmarna uppger Coop att man vill informera om att deras medlemsvillkor kommer att uppdateras från och med den 1 januari 2026. Förändringarna gäller, enligt matvarujätten, "giltighetstiden för intjänade medlemspoäng", men också förtydliganden vad gäller villkoren då man avslutar sitt medlemskap.
"Du som medlem behöver inte vidta några åtgärder", konstaterar man och hänvisar sedan till medlemsvillkoren på den egna hemsidan.

Giltighetstiden för bonuspoäng hos Coop förkortas
Men vad innebär den här uppdateringen av villkoren rent praktiskt? Hur förändras egentligen giltighetstiden för de intjänade bonuspoängen? Nyheter24 frågade Coop.
"Giltighetstiden för bonuspoäng kommer att ändras från tre till två år. Vi ser att de flesta av våra medlemmar använder sina poäng inom ett år och ändringen effektiviserar och skapar förutsättningar för ett mer lönsamt Coop för medlemmarna, våra ägare", skriver Linn Hultén, pressekreterare hos livsmedelskedjan, och hävdar vidare:
"Vi har trots ändringen fortfarande det mest generösa bonusprogrammet bland Sveriges dagligvaruaktörer."

Den som vill tillgå information om giltighetstiden för poäng hänvisas till Coop.se, där man enligt Hultén "samlat all information om medlemsprogrammet på ett ställe för att göra det tydligt och enkelt att hitta".
Är du medlem hos Coop? Berätta vad du tycker om förändringen i kommentarsfältet nedan!




