EU-strid om bilars koldioxidutsläpp

Både Frankrike och Tyskland vill nu minska kraven på tuffa mål och höga böter


Kärvare tider för bilindustrin påverkar förhandlingarna om hur mycket koldioxid bilar ska få släppa ut i EU. Frankrike och Tyskland vill nu vattna ur kraven på tuffa mål och höga böter.

Frankrike, som är EU-ordförande under hösten, har tagit fram ett nytt underlag för förhandlingarna som pågår mellan de 27 medlemsländerna. Förslaget är mycket mer bilindustrivänligt än EU-kommissionens förslag där nya bilar inte ska få släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer 2012 - och tillverkare som inte klarar kraven ska få höga böter. I dag ligger utsläppen i EU i genomsnitt på 158 gram.

Frankrike, med stöd av Tyskland, vill att industrin ska få mer tid på sig att ställa om. Därför vill de att reglerna inte ska gälla fullt ut förrän 2015 och att bötesbeloppen ska vara lägre.

Den svenska regeringen vill inte backa från klimatambitionerna. Enligt uppgift till TT är man orolig för att det fransk-tyska förslaget kommer att leda till att bilindustrin hellre väljer att betala böterna än att investera för att klara målen, eftersom det i praktiken kommer att bli billigare.

TT/ Peder Broberg

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!