Torsdag 23 Sep
Stockholm

Jonny, 46, fick p-bot – trots giltig biljett och handikapptillstånd

Jonny, 46, fick böter trots giltiga parkeringsbevis.
1 av 2
Jonny, 46, fick böter trots giltiga parkeringsbevis. Foto: Privat
Så här såg hans instrumentbräda ut vid tillfället.
2 av 2
Så här såg hans instrumentbräda ut vid tillfället. Foto: Privat

Jonny Olofsson fick en avgift av Q-Park trots giltiga tillstånd. Nu avskrivs bötern – efter att Nyheter24 pratat med företaget.

Kommentera (22)
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Om företaget

Q-Park är ett privat nederländskt parkeringsbolag som idag driver omkring 1 500 parkeringsanläggningar. 

GÄVLE. Jonny Olofsson, 46, hade suttit på akuten med sin far i nio timmar när han gick ut för att ta lite frisk luft och fick syn på en parkeringsbot som placerats på hans bil. 

Detta reagerade Jonny starkt på. Han hade nämligen betalat en parkeringsbiljett samt placerat ett giltigt tillstånd för handikapparkering då bilen placerats på en sådan ruta. Därför uppmärksammade han parkeringsvakten på felet men fick förklarat för sig att tillståndet var upp- och nedvänt. 

Tvingades själv lösa problemet

– Jag förstod ingenting, båda sidor ser ut att fungera. Vakten kunde se namn, underskrift och en förklarande text – men det verkade inte räcka för honom. Jag förstår bara inte hur jag ska veta vilken sida som ska användas, säger Jonny till Nyheter24. 

För att lösa problemet visade han baksidan på tillståndet för vakten, men det hjälpte inte. I stället skulle han själv lösa problemet genom att ringa Q-Park och bestrida fakturan. 

– Man känner sig ledsen och arg. Hur kan det få gå till så här?, säger han. 

Boten avskrivs 

När Jonny under fredagen ringer Q-Park och berättar om fallet vill man inte lova någonting, utan hänvisar till en pågående utredning. Men när Nyheter24 ett par timmar senare når Peder Ståhlberg, som är VD på företaget, och uppmärksammar honom på fallet dröjer det inte länge innan boten skrivs av. 

– Tillståndet var felvänt och vi kan inte makulera boten när den är utskickad, förklarar han.

Finns det någon svaghet med ett system där kunden måste lösa problemet på egen hand?

– Både ja och nej, kan jag faktiskt säga. Men hade han lagt tillståndet rätt hade det aldrig hänt, säger han till Nyheter24.

Kommentera (22)
Kopiera länk
Dela