Under fredagen rapporterade Nyheter24 om att flera förare övergav sina elbilar i snökaoset efter att batteriet tagit slut, och därmed värmen, i väntan på att ta sig fram i köerna.
Strax efteråt riktades stark kritik och tvivel gentemot elbilar och hur de kan komma att fungera i kaosartade väder.

"Föraren det är fel på"
Men misstron mot elbilar är det ingenting som råder hos experten Robert Granström – han menar att det snarare beror på föraren:
– Om man blir ståendes ute och måste sitta kvar i bilen och använda bilen som värmestuga på ett fulladdat batteri, så räcker batteriet ett dygn eller två.
Han fortsätter:
– Det finns de som använder elbilen som sovstuga i stället för tält när de åker norrut. Det gäller bara att lära sig använda grejerna.
Elbil och dieselbil har samma princip
Han avslutar intervjun i Sveriges Radio med ett tips om att se till att ha ett fulladdat batteri i sin elbil när man åker ut i snökaos, och att samma principer gäller för de som ska resa långt på dieselbil – att se till att ha tankat ordentligt.