Det är inte elbilarna det är fel på, det är förarna. Det menar experten Robert Granström.
Det är inte elbilarna det är fel på, det är förarna. Det menar experten Robert Granström. - Foto: Johan Nilsson/TT, Fredrik Sandberg/TT

Experten om strandade elbilar i snön: "Är föraren det är fel på"

Enligt experten Robert Granström är din elbil inte att skylla på när det kommer till hur den fungerar under snöovädret, utan ditt eget. Detta som svar på den kritik och skepsis mot framtidens bilar efter veckans snökaos.


Under fredagen rapporterade Nyheter24 om att flera förare övergav sina elbilar i snökaoset efter att batteriet tagit slut, och därmed värmen, i väntan på att ta sig fram i köerna.

Strax efteråt riktades stark kritik och tvivel gentemot elbilar och hur de kan komma att fungera i kaosartade väder.

Kombinationen av blåst och blötsnö orsakade blixthalka och trafikproblem på flera vägar i västra Skåne och Halland. Bildkälla: Johan Nilsson/TT

"Föraren det är fel på"

Men misstron mot elbilar är det ingenting som råder hos experten Robert Granström – han menar att det snarare beror på föraren:

– Om man blir ståendes ute och måste sitta kvar i bilen och använda bilen som värmestuga på ett fulladdat batteri, så räcker batteriet ett dygn eller två.

Han fortsätter:

– Det finns de som använder elbilen som sovstuga i stället för tält när de åker norrut. Det gäller bara att lära sig använda grejerna. 

Elbil och dieselbil har samma princip

Han avslutar intervjun i Sveriges Radio med ett tips om att se till att ha ett fulladdat batteri i sin elbil när man åker ut i snökaos, och att samma principer gäller för de som ska resa långt på dieselbil – att se till att ha tankat ordentligt.

Bil
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med experten?
Tack för din röst!