Leveranserna till Ryssland har redan pausats efter det att ryska styrkor gått in i Ukraina. Och i bokslutet för fjolåret varnar Scania nu för tuffa tider.
"Minskad efterfrågan på kort och medellång sikt på för Scania flera viktiga marknader, vilket leder till minskad försäljning av fordon och tjänster och även prispress på nya och begagnade fordon", ingår i det scenario Scania ser framför sig.
Kunder kan få betalningsproblem
Detta kan bland annat resultera i att Scania tvingas göra nedskrivningar av fordonslager. Nedskrivningar av goodwill går inte heller att utesluta. Scania lyfter även fram risken för att krig och sanktioner kan slå ut leveranser, vilket kan leda till nya perioder av fabriksstängningar.
Scania varnar dessutom för att situationen kan göra att vissa kunder får betalningsproblem.
Ukrainakrigets potentiella effekter hotar ett redan pressat Scania. Orderingången för lastbilar och bussar rasade med 50 procent i fjärde kvartalet i fjol jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare. Leveransvolymen sjönk samtidigt med 5 procent.
Tummen ned på börsen
Bussidan har gått på sparlåga i återhämtningen efter pandemin, då efterfrågan på turist- och långfärdsbussar inte fått något lyft. Samtidigt har de långa leveranstiderna i komponentbristens spår bidragit till att kunder avvaktar med att beställa nya lastbilar.
"Komponentbristen, i synnerhet den på halvledare, gjorde att vi var tvungna att dra ner produktionsvolymen under tredje och fjärde kvartalen 2021. Produktionsstörningarna ledde till volymbortfall av lastbilar och ökade kostnader. Vi har även haft förhöjda kostnader för material och frakt i försörjnings- och leveransflödena", skriver Scanias vd Christian Levin i en kommentar i bokslutet.
På börsen är det tummen ned efter bokslutet. Aktien i Scanias ägare, Traton, backar nästan 4 procent. Det innebär ett kursfall på 20 procent sedan årsskiftet.