Måndag 15 Aug
Stockholm

SAS och facket gör framsteg – pratar direkt

I helgen kan 900 SAS-piloter gå ut i strejk om parterna inte kommer överens. Arkivbild.
I helgen kan 900 SAS-piloter gå ut i strejk om parterna inte kommer överens. Arkivbild. Foto: TT

Flygbolaget SAS och pilotfacket pratar nu direkt med varandra utan medlares inblandning.Det är positivt att man kan prata direkt, säger medlaren Jan Sjölin.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Fakta: Därför kan SAS-piloterna gå ut i strejk

Piloterna hos SAS hade varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Ny deadline är den 2 juli klockan 00.01.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.

Pilotstrejken har skjutits upp. Men om förhandlingarna inte når framgång kan 900 piloter gå ut i strejk vid midnatt under natten mot lördag.

Att medlarna från Medlingsinstitutet nu tagit ett steg tillbaka ska ses som ett steg framåt för förhandlingarna.

— Vi medlare försöker få parterna att komma överens i de tvistiga frågorna. Om vi upptäckter att de kan klara diskussionen bättre själva, då uppmanar vi parterna att göra det och sätta sig ned för att försöka komma överens, säger Jan Sjölin.

Flera veckors förhandlingar

Sjölin betonar att det i Sverige alltid ses som en fördel när parterna pratar på egen hand.

— De får det uppdraget av oss. Vi finns till hands och säkerställer att processen pågår. Så fort de rapporterar att det är grus i maskineriet försöker vi reda ut gruset och spola isen igen, säger han.

TT: Kan du bedöma hur nära en lösning man är?

— Nej, det är helt omöjligt. I alla förhandlingar är det så, att inget är klart förrän allt är klart. Även de sista detaljerna kan stjälpa hela lasset, säger Jan Sjölin.

SAS-ledningen och piloterna har förhandlat intensivt i flera veckor om ett nytt kollektivavtal. Fackförbundet Svensk pilotförening menar att SAS går runt återanställningsrätten genom att använda personal från två dotterbolag som bemanningspersonal. 560 piloter som sades upp under pandemin har inte återanställts.

"Oerhört svår situation"

Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, vill inte kommentera den senaste utvecklingen i förhandlingarna.

— Det får stanna i förhandlingsrummet, säger hon.

TT: Är det något du kan säga om läget?

— Vi är i en oerhört svår situation efter den här långa pandemin. Vi är helt beroende av att vi kan genomföra vår transformationsplan. För att göra det behöver vi radikalt minska våra kostnader och modernisera verksamheten. Det kräver stora besparingar. Då kan vi inte gå med på villkor som inte är i linje med det, säger Nyman.

Inte heller Svensk pilotförening vill uttala sig om vad som händer just nu, meddelar pressansvariga Rebecca Rosenvinge på torsdagskvällen.

— Vi kan inte kommentera processen. Vi får inte kommentera hur det går medan medlingen pågår.

TT
Kommentera
Kopiera länk
Dela
Senaste nytt

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.