Fredag 2 Dec
Stockholm

Så ska du agera om du inte kan betala dina räkningar: "Inget skamligt"

Vad ska man göra om man inte kan betala sina räkningar?
Hur ska man egentligen agera om man inte kan betala sina räkningar?. Foto: Jessica Gow/TT och Fredrik Sandberg/TT

Maten blir dyrare, elpriset når nya rekordnivåer och styrräntan höjs. Det blir därför allt svårare för många svenskar att få ekonomin att gå ihop. Men hur ska man egentligen agera om man inte kan betala sina räkningar? Nyheter24 frågade konsumentvägledaren Maria Wiezell.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Sverige går mot mörkare tider, både vädermässigt och vad det gäller ekonomin. I mitten på september kom beskedet att Riksbanken höjer styrräntan med 1 procentenhet – från 0,75 till 1,75 procent. Elpriset väntas slå nya rekord och svenskarna letar nu febrilt efter sätt att spara in på kostnaderna.

Här kan du läsa om elektrikerns bästa knep för att förbruka 80 procent mindre el.

Men vad händer om man väl sitter där, med ett flertal räkningar i knät, och pengarna helt enkelt inte räcker till? Nyheter24 frågade Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter. 

Hur ska man göra om man inte kan betala sina räkningar?

Enligt Maria Wiezell finns det två räkningar som ska prioriteras bland högen med räkningar varje månad. Den ena är hyran och den andra är elräkningen. Om det sedan, av olika anledningar, inte finns pengar till övriga räkningar rekommenderar hon att genast ta kontakt med företagen i fråga.

Enligt Wiezell ska man då förklara för företaget att man inte har råd att betala räkningen, och be om anstånd en månad eller alternativt, om det är en väldigt kostsam räkning, be om att få lägga upp en avbetalningsplan.

– De allra flesta företag vill ju ha in pengarna, och inte behöva skicka det vidare. Jag tror att det finns en större förståelse hos många företag att konsumenterna har det tuffare, säger Maria Wiezell till Nyheter24.

Om räkningen inte betalas i tid riskerar man att få en dyr påminnelseavgift. Den kan också hamna i händerna på Kronofogden eller inkasso.

– Är det fullständigt kört tycker jag att man ska ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare.

Foto: Jessica Gow/TT

Rådgivarna kan i sin tur hjälpa till att gå igenom konsumentens ekonomi, där de ser över eventuella möjligheter att kapa kostnader, och de kan också vara en hjälp i förhandlingar med företag.

– Det ska man verkligen inte vänta med. Ju längre man väntar, desto svårare blir det att lösa problemen, säger Maria Wiezell.

"Vi har varit vana vid att klara oss ganska bra"

Men varför undviker så många att faktiskt ta tag i den här typen av problem när de uppstår? Enligt Maria Wiezell är det ett djupt mänskligt drag.

– Det är jobbigt att ta itu med sånt man inte vet hur man ska lösa, säger hon och fortsätter:

– Vi har varit vana vid att klara oss ganska bra, och att vi ska klara oss själva och inte be om hjälp. Det finns inget skamligt i det, det är samma för alla människor. Helt plötsligt har man fått en ökad kostnad på nästan allting, och får du inte en ökad inkomst går det inte ihop.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.