Axfoods vd Klas Balkow. Arkivbild.
Axfoods vd Klas Balkow. Arkivbild. - Foto: TT

Räkna med allt dyrare matkasse

Räkna med ännu högre matpriser framöver.Den bedömningen gör Axfoods vd Klas Balkow. Dagligvarujätten ser nu hur hushållen ratar hållbarhetsmärkta varor till förmån för lågpris.


Den klassiska matkassen har blivit allt dyrare när matprisinflationen stigit till nivåer som konsumenter inte upplevt sedan 80-talet.

För Axfood, den enda stora dagligvarujätten på Stockholmsbörsen efter att Ica lämnat, betyder det inte helt oväntat en kraftig försäljningstillväxt även för tredje kvartalet. Bolaget rapporterar en ökad vinst, 942 miljoner kronor jämfört med föregående år, men framförallt kraftigt ökande omsättning, drygt 18,6 miljarder kronor jämfört med 13,7 miljarder.

Exceptionell tid

— Vi är i en exceptionell tid. Det är bekymmersamt och påverkar många konsumenters plånböcker. Vi har dock fortsättningsvis fortsatt höga prisökningar från leverantörer som inte fullt ut reflekterats i konsumentleden, säger Klas Balkow till TT.

Med andra ord, matinflationen kommer att stiga ännu mer under 2023?

— Tyvärr är det nog min bästa gissning. Vi får nog räkna med att se en matinflation som fortsätter att stiga något. Hur stor den blir är svårt att sia om men just nu är det många delar som påverkar, som bland annat elprisfrågan som driver på kostnaderna.

Att till exempel vetepriset har sjunkit markant från den absoluta toppen i maj tidigare år, påpekar Klas Balkow, får sättas i ett mera långsiktigt perspektiv.

— Det har visserligen gått ned men ligger till exempel fortfarande väsentligt högre än föregående år. Råvarusidan är dessutom bara en del hos en leverantör, det är väldigt många andra kostnader som driver prisutvecklingen.

Kraftig försäljningstillväxt

Det nya ekonomiska läget får nu hushållen att radikalt förändra sina köpmönster. Willys, Axfoods lågprisaktör, uppvisar en försäljningstillväxt på 20 procent vilket kan jämföras med Hemköp som låg på tio procent. Kunder letar i större utsträckning efter lågpris och kampanjvaror.

— Vi jobbar brett och försöker vara så flexibla som möjliga för att möta den här efterfrågan. När det gäller Willys så märker vi att allt flera attraheras av det här konceptet.

I gengäld väljer man från konsumentled att rata hållbarhetsmärkta varor, detta då dessa ofta har ett högre pris. Just den utvecklingen ser Klas Balkow med viss oro:

— Det är en viktig parameter för såväl människa som miljö. Det är produkter som har låg marginal och är lite dyrare att producera. Vi tycker att man kan sänka momsen på hållbarhetsmärkta varor för att driva på den här utvecklingen på ett brett sätt.

Fakta: Axfoods delårsresultat för tredje kvartalet (miljoner kronor)
Nyckeltal Tredje kvartalet 2022 Tredje kvartalet 2021
Nettoomsättning 18 674 13 723
Rörelseresultat 975 793
Resultat före skatt 942 762
Periodens resultat 745 601
TT