Budstriden kring Swedish Match pågår för fullt. Arkivbild.
Budstriden kring Swedish Match pågår för fullt. Arkivbild. - Foto: TT

Nu ska svenska snusets framtid avgöras

Blir Swedish Match en del av amerikanska tobaksjätten Philip Morris? Eller lyckas hedgefondförvaltarna stoppa mångmiljardaffären i sista stund?Dragkampen avgörs nu i veckan.


Fakta: Swedish Match senaste delår

För perioden juli–september i år rapporterade bolaget en nettoomsättning på drygt 5,7 miljarder kronor, en ökning med 21 procent jämfört med samma period 2021.

Rörelseresultatet uppgick till 2,4 miljarder kronor, även det en ökning (16 procent).

Bolaget har bland annat gynnats av den starka amerikanska dollarn som gynnat bolagets resultat på den viktiga amerikanska marknaden.

I den ena ringhörnan, amerikanska tobaksföretaget Philip Morris, en jätte på marknaden med 71 000 anställda och varumärken som Marlboro och Chesterfield.

I den andra, olika hedgefondförvaltare och kapitalförvaltare. Striden mellan de båda handlar om Swedish Match, bolaget med en historia ända tillbaka till Ivar Kreuger men numera en av världens tyngsta aktörer när det gäller tobaksfritt snus. Det är också därför Philip Morris i våras lade ett mångmiljardbud med förhoppningar om att förvärva det svenska bolaget.

Har motsatt sig

Flera tunga ägare har dock motsatt sig budet även efter att det höjts ytterligare en gång sedan i våras, och anser att det fortfarande är för lågt för bolaget.

Jacek Olczak, vd för Philip Morris, säger dock till TT två dagar innan att tidsfristen löper ut och att något ytterligare sockrat bud kan man inte vänta sig:

— 116 kronor per aktie är vårt slutliga pris. Om aktieägarna beslutar sig för att inte tacka ja, då lämnar vi, annars så stänger vi affären. Som aktieägare får man bestämma sig: ”Ska jag ta det här eller ska jag avvakta”, men jag anser att det här är det bästa möjliga för dem, säger han.

TT: Hur bekymrad är du att det faktiskt inte kommer att gå igenom?

— Jag är inte bekymrad. Vi har lagt fram ett utmärkt erbjudande på bordet, vi har också höjt det som ett led i bland annat valutaförändringar och jag förväntar mig att vi kan avsluta affären och uppnå 90 procent.

Krävs 90 procent

För att affären ska gå igenom är det villkorat att över 90 procent av aktieägarna tackar ja. Dock har till exempel hedgefonden Elliott nyligen flaggat för att man kontrollerar tio procent av aktierna i Swedish Match.

En annan ägare, Dan Juran, chefsförvaltare för fondbolaget Framtiden Management, har i en intervju med Reuters hävdat att ett mera korrekt bud vore 200 kronor per aktie.

När TT lyfter detta för Jacek Olczak skakar han på huvudet och skrattar:

— Titta, låt oss vara realistiska. Swedish Match är ett väldigt bra bolag med bra produkter, det finns ingen tvekan, men det är också beaktat i vårt erbjudande. Man får också se på de makroekonomiska förutsättningar som råder just nu, säger han.

— Vi måste hitta en balans både utifrån aktieägarna till Swedish Match men även de som äger aktier i Philip Morris.

Inte flytta

Olczak betonar i stället att man från Philip Morris sida precis som andra företag inom konsumentsektorn nu påverkas av den allt högre inflationen liksom ränteförändringar.

— Alla drabbas av den höga inflationen och det sätter press på vinstmarginalerna. Vi har en möjlighet att höja priserna men det finns en övre gräns för konsumenterna. Detta är dock inte något unikt för vår sektor.

Från andra håll har det framkommit oro att ett klassiskt svenskt företag nu är på väg att bli amerikanskt. Jacek Olczak har i en tidigare intervju med TT betonat att man inte avser att flytta verksamhet från Sverige till något annat land.

— Swedish Match har en strålande framtid men det kräver bland annat investeringar. Företaget kommer stanna kvar i Sverige, vi kommer att behålla det unika namnet och företagets historia. Vi i Philip Morris har en stark och framgångsrik historik när det gäller företagsförvärv, säger han.

TT
/