Willys utspel om priskriget landade inte väl på Facebook.
Willys utspel om priskriget landade inte väl på Facebook. - Foto: Fredrik Sandberg/Johan Engman/TT 

Kunderna rasar mot Willys – efter utspelet om sänkta priser: "Mygel, mygel, mygel"

"Vårt utspel är att vi fortsätter som vanligt", skriver Willys på Facebook angående den senaste tidens priskrig mellan matjättarna. Inlägget har inte landat väl hos kunderna.


Den senaste veckan har Lidl, Ica och Coop gått ut med att de sänker priset på utvalda varor. 

Från Willys håll har det varit tyst, och i en tidigare intervju med Nyheter24 sa lågprisjättens kommunikationschef Johanna Eurén att man sänkt priset på 500 varor i mars, men att man medvetet valt att inte gå ut med detta. 

"Det är inget som vi har gått ut och gjort något utspel kring för det är så här vi jobbar till vardags. Vi stannar inte vid någon symbolisk prissänkning på några hundra artiklar under en avgränsad period utan det är så här vi jobbar hela tiden.", skrev hon i ett mejl tidigare i veckan. 

Här kan du läsa om Willys svar på priskriget.

Willys: "Vi fortsätter som vanligt" 

Men på torsdagen la Willys ut ett inlägg på företagets Facebooksida under rubriken "Vårt utspel är att vi fortsätter som vanligt" med texten: 

"Vi gör som vi alltid har gjort och det är att se till att vår affärsidé; Sveriges billigaste matkasse, just är Sveriges billigaste matkasse. Vecka efter vecka. År efter år. Bara i mars blev det till exempel 504 prissänkningar. Det är så vi jobbar hela tiden med Sveriges billigaste matkasse. Inte minst nu."

"Ni borde skämmas"

Inlägget har fått många kunder att reagera – och ifrågasätta Willys:

"Konsumenterna är inte dumma, vi kan läsa!!!!?"

"Alla sänkta priser betyder mygel mygel mygel"

"Vilka varor har ni sänkt priset på...inget jag märkt utan för varje vecka så har ni bara höjt och höjt....ni borde skämmas!!!"


Här kan du läsa alla nyheter om Willys.