- Foto: Henrik Montgomery/TT

Varning inför Black Week: Onödiga försäkringar

Vill du ha försäkring? Under Black Week kommer frågan att ställas då du köper elprylar. Men tänk efter noga innan du svarar ja, råder experterna. De är ofta onödiga och dyra, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter


Så gott som alla elektronikprylar som säljs av butikerna kan försäkras genom särskilda försäkringar som säljarna erbjuder. Många tackar ja.

— Jag vill varna för att för lättvindigt teckna en sådan. Det blir väldigt dyrt att försäkra varje pryl, säger Bertoft.

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, tycker att de extra försäkringarna är onödiga.

Hemförsäkring räcker

— De flesta har en hemförsäkring. Där ingår ofta en allriskförsäkring, eller otursförsäkring eller drulleförsäkring, de har olika namn. Men den försäkringen omfattar alla dina saker, säger hon.

Då har man redan en försäkring, och behöver inte en till, tycker hon.

Det finns också lagregler som gäller om det är ett ursprungligt fel på en vara. Konsumentköplagen innebär att man kan reklamera varan i tre år, förklarar Anna-Karin Baltzari Danfors. Under de första två åren är det butiken som har bevisbördan. Dessutom finns garantier på produkterna.

Visst, det kan vara lägre självrisk på försäkringen som säljaren erbjuder, och det kan också vara så att åldersavdragen, eller avskrivningen, är mer förmånlig.

— De kan vara bättre. Men det måste man kolla noga, säger Anna-Karin Baltzari Danfors.

Dålig information

Ofta får kunder som köper de extraförsäkringarna riktigt usel information, tycker hon.

— Jag har till och med pratat med konsumenter som tror att denna försäkringen är den viktiga försäkringen, säger hon.

Jan Bertoft håller med.

— I grunden är vi ganska väl skyddade.

Frågan är varför de ofta så onödiga och dyra försäkringarna fortsätter att säljas.

— Det är inte förbjudet, det är inte olagligt. De säljer en kringtjänst för att marginalerna på till exempel elektronik är så låga. Det ligger i deras intresse, inte i konsumenternas, säger Jan Bertoft.

TT
/