Nyheter24
Annons

Nya vinkällaren: Havets botten

Publicerad: 10 feb. 2024, kl. 10:09
Två vrak i Östersjön har inspirerat vinmakare världen över att börja förvara vin på havets botten. Foto: Exton Park

Svalt, mörkt och långsamt gungande. Det är den perfekta platsen att lagra vin på. Enda nackdelen: Det är djupt ner i havet. Det här är i princip ett väldigt dyrt experiment, säger Kit Ellen på vintillverkaren Exton Park.

Ämne:

TT

Någon gång på 1800-talet förliste en skonare utanför Åland. Ombord fanns 168 flaskor champagne, som plockades upp sommaren 2010.

— Min första tanke var att jag ville prova, säger Silke Heinzmann, forskare vid Helmholtz Zentrum München, som studerade vinet för att lära sig om dåtidens tillverkningsmetoder.

Champagneflaskorna som legat på Östersjöns botten i 170 år var fullt drickbara.
Champagneflaskorna som legat på Östersjöns botten i 170 år var fullt drickbara.

— Jag tog en sipp, det var coolt, säger hon om de 170 år gamla flaskorna.

Kunde det vara så att havens djup – med mörker, tryck och jämn kyla, och dessutom vattnets mjuka rörelser – var den ultimata vinkällaren?

Annons

"Mer balanserat"

Engelska företaget Exton Park sänkte 2017 ner 200 flaskor årgångsvin i Engelska kanalen.

— Det är innanför franska flottans område, så det är rätt säkert. Där tillbringade vinet ett år och sedan kom det till oss där det fortsatte att lagras, säger marknadschefen Kit Ellen.

Veuve Clicquot förvarar vin i fyragradigt vatten på Östersjöns mörka botten utanför Åland.
Veuve Clicquot förvarar vin i fyragradigt vatten på Östersjöns mörka botten utanför Åland.

I julas släpptes vinet i ett paket tillsammans med en likadan flaska som lagrats traditionellt.

Annons

— Det är ett väldigt starkt marknadsföringsverktyg för oss för att fånga uppmärksamheten, berätta en historia och marknadsföra vår innovationskraft.

Exton Park är långt ifrån ensamt. Världen över har vintillverkare inspirerats av vraken. Franska Veuve Clicquot har inlett ett 40-årigt projekt där mängder av vin lagras utanför Åland, där flaskor tas upp med jämna mellanrum och testas och jämförs med källarlagrade vin.

Kit Ellen tror att även en amatördrickare kan känna skillnad på flaskorna om de dricks sida vid sida.

— Det havslagrade vinet känns ännu mer balanserat. Och du har även den här lätta marina influensen i smakprofilen, säger han.

Exton Park förvarar sina vinflaskor i metallburar på 60 meters djup i Engelska kanalen.
Exton Park förvarar sina vinflaskor i metallburar på 60 meters djup i Engelska kanalen.
Annons

Inget för Systemet

Exakt vad som händer med vinet vet man inte, men de konstanta rörelserna kan vara betydande för utvecklingen.

Forskaren Silke Heinzmann tycker att idén med havslagrat vin i sig är bra, även om det 170 år gamla bubblet inte direkt föll henne i smaken.

— Trycket är väldigt bra för korken och glaset, och det är en naturlig, stabil temperatur, säger hon.

Exton Parks flaskor såldes för 3 000 kronor paret och Ellen beskriver kostnaden som tre–fyra gånger så hög som traditionell lagring. Men andra bolag säljer havslagrat vin betydligt billigare.

Än så länge har havslagrade flaskor inte nått Systembolagets hyllor.

— Det är en rolig historia att berätta om flaskorna, men det finns andra sätt att få bra champagne som är betydligt enklare och billigare att göra, säger Ulf Sjödin, chef för planeringen av sortimentet.

En dykare vid det gamla skeppsvraket utanför Åland. Foto: Ålands landskapsregering
En dykare vid det gamla skeppsvraket utanför Åland. Foto: Ålands landskapsregering

Bakgrund: Flera Östersjövrak

Idén att lagra vin under vatten kommer framför allt från två gamla Östersjövrak.

Skonaren Jönköping var fylld av champagne när hon sänktes av en tysk ubåt 1916 och förliste utanför Åland. När flaskorna bärgades 1998 visade det sig att innehållet inte bara var drickbart – det smakade dessutom utmärkt.

Ett annat åländskt vrak, även det en skonare hade fullt drickbara flaskor champagne ombord när de plockades upp sommaren 2010. Flaskorna bedöms ha varit omkring 170 år gamla. Man vet att de var korkade någon gång efter 1810, och antagligen på väg från Frankrike till S:t Petersburg.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons