Ryanair varnar sina resenärer – då kan du bli skyldig pengar
Ryanair stämmer en av sina resenärer på 15 000 euro, motsvarande 170 000 svenska kronor. Nu varnar de sina resenärer så att de inte gör samma misstag.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Under en flight mellan Dublin till Lanzarote i april förra året så ska en av resenärerna ha betett sig så dåligt att flygbolaget Ryanair nu stämmer passageraren på 15 000 euro, motsvarande 170 000 svenska kronor.
Betedde sig "oacceptabelt"
Anledningen skulle vara att resenären haft ett “oförlåtligt och oacceptabelt” beteende under flygresan.
På grund av resenärens dåliga beteende ska flyget ha tvingats lägga som sin rutt och omdirigerades till Porto där det blev försenat en hel natt. Flygplanets övriga 160 passagerarna fick ta in på hotell under natten, vilket Ryanair bekostade.
"Det är helt oacceptabelt att passagerare som har jobbat hårt för att få njuta av en resa med familj och vänner blir bestulna på nöjet på grund av att en passagerare inte uppför sig", skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Resenären stäms på 170 000 kronor
Nu stäms den störande resenären på 170 000 svenska kronor. Kostnaderna som resenären stäms på ska täcka det som flygbolaget tvingades lägga ut för övernattningar, passargerarkostnader och landningskostnader.
Flygbolaget hoppas nu att denna incident ska ses som en varning av andra resenärer. Om man inte sköter sig under sin flygresa som kommer det innebära konsekvenser och man kan bli skyldig pengar.
– Vi hoppas att denna åtgärd kommer att avskräcka ytterligare störande beteende på flygen så att passagerare och besättningen kan resa i en bekväm och respektfull miljö, säger en talesperson för Ryanair i ett pressmeddelande.