Regeringen har tagit emot en ny utredning om hur tillsynen av livsmedel ska bli mer effektiv.
I dag sköter 270 aktörer, till största delen landets kommuner, kontrollen av livsmedel. Utredningen föreslår att den i framtiden ska göras av två myndigheter, Livsmedelsverket och Jordbruksverket.
Livsmedelsverket får ansvar för bland annat tillsynen av restauranger och djurskydd på slakterier. Jordbruksverket får ansvar för foder och animaliska biprodukter.
Lag från 1951
Dagens system med 270 kontrollmyndigheter som har ansvar för 97 000 anläggningar baseras på lagstiftning från 1951, säger Magnus Oscarsson.
— Juridiken är komplex och ställer ofta krav på specialistkompetens. Som organisationen ser ut i dag är den väldigt sårbar.
De två myndigheterna ska ha behörighet att agera i hela landet.
— De ska finnas väl representerade i vart fall i varje län, säger han.
Utredningen föreslår också slopade eller sänkta kontrollavgifter med 58 miljoner kronor. Omorganisationen bedöms kosta staten 133 miljoner om året fullt utbyggd.
— Det är mycket välkommet betänkande som innehåller många intressanta och välbehövliga förslag, säger landsbygdsminister Peter Kullgren (KD).
Kritik från kommunerna
Men företrädare för Sveriges kommuner och regioner (SKR) skriver i en debattartikel i Altinget att förslaget inte alls kommer att leda till en effektivare livsmedelskontroll.
Dagens system fungerar i grunden bra, menar de.
”Utredningens förslag är att riva upp allt detta för att i stället låta staten bygga upp en helt ny organisation från grunden. Det är inte bara ineffektivt – det är dyrt.”