Nyheter24
Annons

Kund rasar mot Swedbank: "Inkompetent och tondöv"

Publicerad: 4 juni 2025, kl. 15:58
Uppdaterad: 4 juni 2025, kl. 16:00
Bilder på sedlar och Swedbank-mynt vid deras entré.
Kund rasar mot Swedbank: "Inkompetent och tondöv". Foto: Anders Wiklund/TT/Viktoria Bank/TT

Det är inte längre möjligt att göra spontanbesök på flera av Swedbanks kontor. En kund är rasande över situationen och kallar bankledningen för inkompetent och tondöv, på grund av beslutet och servicen.

Under våren 2025 meddelade Swedbank att flera av deras kontor skulle stänga för spontanbesök. För att få hjälp med ärenden ansikte mot ansikte behöver man istället boka en besökstid.

Resurserna behövde omfördelas eftersom kunder oftare söker hjälp via telefon, och då vill de lägga mer resurser där. 

Raseri mot Swedbanks förändring

De nya öppettiderna och faktumet att flera kontor stängt för spontanbesök har upprört många. En missnöjd kund har skrivit en insändare i Helsingborgs Dagblad och uttryckt sitt missnöje. 

Annons

"Nu är väl måttet ändå rågat när det gäller Swedbanks usla service till oss bankkunder.", inleder insändaren sin text med.

Han fortsätter att berätta att han varit kund hos banken i över 50 år, men att han inte är nöjd med bankkontorens nya öppettider och menar att Swedbank inte ser till kundernas bästa. 

Swedbank-kunden har vid två tillfällen senaste tiden behövt göra ärenden som inte gått att lösa online eller via telefon, och båda gångerna fått åka långt till ett bankkontor och köa för att komma in.

"I ösregn och pinande blåst stod jag ute på gatan i går fredagen den 23 maj i 20 minuter och väntade på att bli insläppt i lokalen. Är inte detta en stor skandal? Stackars oskyldiga kontorsanställda som ständigt måste utsättas för våra berättigade klagomål på denna usla service förorsakad av en inkompetent och tondöv bankledning som inte längre bryr sig om oss småkunder.", avslutar den missnöjda kunden sin insändare med i Helsingborgs Dagblad.

Annons

Swedbank om kritiken: "Omfördelar resurser"

Nyheter24 har sökt Swedbank, som svarat på kritiken.

– I dag sker två av tre kundmöten hos Swedbank per telefon och vi ser att allt fler av våra kunder väljer att sköta sina bankärenden via telefon och digital. För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss, berättar Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, för Nyheter24 och fortsätter:

– Sedan mars genomför vi nu en av de största förändringar i arbetssätt som gjorts på Swedbank, där vi förändrar öppettiderna och arbetssätt på kontoren. Vi ser att fler kunder kommer fram snabbare på telefon och fler kunder är nöjda med Swedbank än för ett halvår sedan.

Annons

Swedbanks tips för att undvika köer

Nilsson förstår att vissa kunder varit upprörda över kötiderna på själva kontoret, men meddelar att de håller på att se över det. 

– En majoritet av kunderna kommer också precis vid öppning, men senare på eftermiddagen brukar det avta. Så jag vill uppmana våra kunder att komma en timme efter öppning, säger Charlotte Nilsson till Nyheter24.

Swedbank jobbar aktivt för att fler ärenden ska gå att sköta digitalt och per telefon. De ärenden som inte går att sköta digitalt kan ibland bero på att det behövs en ytterligare identifiering eller liknande. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons