Birkin-väskan har blivit en modern designklassiker och är så exklusiv att Hermès endast erbjuder den till lojala kunder. Priserna för en ny väska börjar på cirka 100 000 svenska kronor. Och det är delvis väskans exklusivitet som bidragit till dess ikoniska status i modevärlden, menar Isabelle Käck Wedelin.
— Jane Birkin bidrog också till att den fick en kultstatus och sedan började många modeikoner bära den på 1990-talet och även början på 2000-talet.
Såldes i rätt tid
Väskan är i dag ofta dyrare på andrahandsmarknaden och Käck Wedelin berättar att många ser den som en investering.
— Många som köper dem nya tar väldigt väl hand om dem om man jämför med Janes väska som hon hade klistermärken på och som verkligen är använd.
Och trots 40 år på nacken har väskans popularitet bara ökat.
— Jag tror att det var en bra tid att sälja Janes väska då den har fått ett sådant uppsving de sista åren. Det är verkligen i tiden och visar att mode faktiskt har fått en comeback och att folk är intresserade och ser ett värde i väskor och andrahandsobjekt. Speciellt när det har ett så starkt affektionsvärde som på den här.
Väskan har tidigare bytt ägare två gånger sedan den lades ut till försäljning av Birkin själv på auktion 1994, då gick intäkterna till en välgörenhetsorganisation till förmån för kampen mot aids.

Unik status
Enligt Käck Wedelin finns det få väskor som uppnått samma status som Birkin-modellen.
— Det är Kelly-väskan som också är Hermès, det är egentligen de två som går att jämföra med varandra. Och ska man ta något helt annat märke så är det närmaste vi kan komma Chanels flap bag som kom ut i februari 1955 och då kallades 2.55. Den har ju också hållit sin status och är fortfarande väldigt attraktiv.
— Men egentligen så tycker jag att det inte finns någonting som riktigt går att jämföra med Birkin- och Kelly-väskorna.