Vinsten var väntad, konstaterar Johan Unnerus, läkemedelsanalytiker på Redeye.
— Läkemedelsjättens utsikter är nu också mer stabila, givet att vi fått ett övergripande ramverket för tullar mellan USA och Europa, säger han.
Marknaden i USA är också en stor del i företagets tillväxt, menar Johan Unnerus, och läkemedelsbolaget planerar en fortsatt ökning av sin totala försäljning till 50 procent på USA-marknaden de närmaste fem åren. Miljardsatsningen på läkemedelssubstanser i Virginia som Astra Zeneca nyligen offentliggjorde är en del av bolagets långsiktiga satsning i USA som pågått under 15-20 år.
— Marknaden för läkemedel är stark i USA med bra priser, tillväxt och väl utvecklad AI som Astra Zeneca använder för att öka sin produktivitet, säger Johan Unnerus.
”När vi nu går in i nästa tillväxtfas har vi utlovat 50 miljarder dollar för att fortsätta växa i USA, vilket inkluderar den största tillverkningsinvesteringen i AstraZenecas historia, planerad till Virginia”, skriver vd Pascal Soriot i kvartalsrapporten.
”Vapen kvar i garderoben"
Läkemedel ingår inte i det avtal om 15-procentiga tullar som EU och USA slöt i söndags kväll och vad som ska ske med läkemedelsindustrin är ännu ovisst. Eftersom EU och USA nu är överens om ett övergripande handelsavtal ökar chansen att de enas även kring läkemedel, enligt Johan Unnerus.
— Men Trump vill nog ha det vapnet i garderoben kvar, givet att man ser över prisbildningen på hemmamarknaden också, säger han.
Strategisk plan
Tullhot och geopolitisk osäkerhet kan dock ha drivit på beslutet om att förstärka närvaron i USA, tror han.
TT: Att man storsatsar på att tillverka läkemedelssubstanser i USA, är det också ett sätt att göra sig mindre beroende av leveranskedjor från Kina?
— Ja, det kan vara ett strategiskt sätt att balansera geopolitiska risker med fysisk närvaro, en strategi som förstärkts under 2025 års handelsoro, säger Johan Unnerus.