För en vecka sedan släppte Ica reklamen "Sommarpraktikanterna", där det är dags för Ica-Stig att gå på semester.
Innan den populära karaktären lämnar för ledighet delar han ut uppgifter till sommarvikarierna, och "Astrid" blir då facklig representant.

LO-toppen rasar på Icas reklam
Ett tilltag som inte roade Christine Marttila, ordförande för LO-distriktet i Västsverige. I en intervju med Aftonbladet rasade hon över tilltaget, eftersom det inte är chefen, utan kollegorna som väljer vem som ska bli facklig representant.
I intervjun krävde LO-toppen att Ica skulle göra en ny reklamfilm där felaktigheten påtalades, alternativt att matjätten skulle pudla på något annat sätt.

LÄS MER: Raseri mot Icas reklam: "Farligt"
Svaret från Ica
Nu bemöter Ica den tuffa kritiken. I ett mejl till Nyheter24 skriver Elin Melin, chef för Marknadskommunikation på Ica Sverige, att syftet med reklamfilmen var att hylla alla sommararbetare i landets Ica-butiker, inte att sprida felaktigheter om facket.
Någon ny reklamfilm verkar inte heller aktuellt:
”Som det ser ut så har vi inga planer på det.", skriver Melin.
MISSA INTE: Windows-användare? Gör det här innan 14 oktober