I över 20 år har de populära reklamfilmerna från Ica rullat på tv-apparater i de svenska hemmen.
Under sommaren har den svenska matkedjans reklam skojat om att jobba på midsommar och haft svenska landslagsstjärnan Kosovare Asllani som gäst.
MISSA INTE: SVT:s grova miss i Rapport – avsnitt tas bort
Ica-Stig tar semester
I en av förra veckans reklamfilmer var det dags för Ica-Stig att gå på ledighet och han utser då sommarvikarien "Astrid" till facklig representant.
– Då tar jag semester ett par dagar. Ring om det är något, säger han i reklamfilmen.

Kräver ny Ica-reklam
Innehållet i reklamfilmen har fått Christine Marttila, ordförande för LO-distriktet i Västsverige, att rasa i en intervju med Aftonbladet. Detta eftersom det inte är chefen, utan kollegorna som väljer vem som ska bli facklig representant.
– Jag blir så upprörd över när Ica gör på det här sättet. För Ica är ju en stor arbetsgivare, de har kollektivavtal och de vet mycket väl hur det fungerar på svensk arbetsmarknad, säger hon och fortsätter:
– Den här reklamen når ju ut till väldigt, väldigt mycket människor och därför är det farligt om folk får en felaktig bild av vad facket är.
Christine Marttila kräver nu att Ica ska göra en ny reklamfilm där felaktigheterna påtalas, eller att man pudlar på något annat sätt.
Icas svar på kritiken
I ett mejl till Nyheter24 svarar Elin Melin, chef för marknadskommunikation på Ica Sverige, på kritiken:
”Vi vet att vår reklam engagerar. Syftet med reklamfilmen är att hylla och tacka alla duktiga sommararbetare runtom i landets ICA-butiker, inte att sprida några felaktigheter om hur facket fungerar. I den fiktiva värld som ICA-såpans reklamfilmer består av, händer väldigt många olika saker som inte sker i verkligheten, så även i förra veckans film.”
Vad tycker du om Icas reklamfilmer? Kommentera nedan!