Flera resenärer berättar att de fått chockbesked mitt under sina vistelser på hotell när hotellkedjan Sonder, som fått ekonomiskt stöd och samarbetat med Marriott, plötsligt gått i konkurs. Kollapsen kom oväntat och lämnade många gäster utan boende, vissa med bara minuter på sig att lämna sina rum.
En gäst som bodde på ett Sonder-boende i Montréal säger att personalen bad alla packa sina väskor på en kvart efter att beskedet kom.
– De sa att byggnaden skulle tömmas så fort som möjligt, uppger gästen till CNN.
Avtalet med Marriott sprack över en helg
Enligt CNN drev Sonder omkring 9 000 möblerade lägenheter och hotellrum i 40 städer världen över. Genom ett licensavtal med Marriott kunde kunder boka via Marriotts sajt och samla poäng i hotellkedjans lojalitetsprogram.
Men under helgen bröts samarbetet plötsligt. Enligt Marriott berodde det på att Sonder hamnat i ekonomiska svårigheter och inte längre kunde fullfölja sitt 20-åriga avtal.

Från miljardvärdering till konkurs
När Sonder grundades sågs företaget som ett framtidens alternativ till Airbnb – ett mellanting mellan hotell och lägenhet med digital incheckning och modern design. Bolaget värderades som mest till en miljard dollar och spåddes en snabb global tillväxt.
Men pandemin slog hårt mot resebranschen, och Sonder hade svårt att återhämta sig. När företaget börsnoterades 2022 föll aktien kraftigt, och samarbetet med Marriott blev det sista försöket att vända utvecklingen.
I veckan meddelade Sonder att man ”omedelbart avvecklar verksamheten” och ansöker om konkurs enligt amerikanska Chapter 7, vilket innebär en fullständig likvidation. Företaget hänvisar till ”svåra ekonomiska förutsättningar och problem med integrationen av Marriotts system”.
Kaos på sociala medier
På sociala medier har drabbade gäster delat sina upplevelser. Många beskriver hur de tvingats hitta nya boenden mitt i natten, medan andra lägger skulden på Marriott för bristande information.
Marriott säger i ett uttalande att man arbetar för att hjälpa alla som bokat genom kedjans egna kanaler.
”Vi är i kontakt med gäster och samarbetspartners för att lösa situationen så snabbt som möjligt”, skriver företaget till CNN.




