Trots tillväxten blev det en förlust på sista raden för Klarnas tredje kvartal.
Men detta förklaras av Klarnas snabba tillväxt när det gäller längre delbetalningar på större belopp. För dem krävs att det görs avsättningar i dag för att täcka eventuella kreditförluster för hela beloppet, enligt Siemiatkowski.
— Sedan kommer intäkterna över lånets livscykel, som kan vara ett år eller två år, säger han.
— Det är reserveringar som man gör. De faktiska kreditförlusterna har ju sjunkit, tillägger han.
”Tuffare konkurrens”
Siemiatkowski tycker att den oväntat snabba tillväxten under kvartalet gör att noteringen på New York-börsen den 10 september var bra tajmad.
— Vi har byggnadsblocken på plats. Nu kan vi bara få fokusera på att leverera och få in kvartal för kvartal, tillägger han.
Klarnas aktie har sedan noteringen den 10 september tappat 13 procent. Börsvärdet är därmed nere på 13,2 miljarder dollar (cirka 125 miljarder kronor). Stora konkurrenter som amerikanska Affirm Holdings har dock fallit ännu mer, ned 20 procent under samma period.
Siemiatkowski tolkar inte detta som att nynoterade Klarna är en del av en börsbubbla. Däremot tror han att en del höga värderingar för stora ”oligopolföretag” inom både finans och teknik kommer att korrigeras, när AI-utvecklingen leder till nya alternativ och att det blir enklare att jämföra tjänster.
— Vi går mot en mycket tuffare konkurrens, säger han.
Tar marknadsandelar
Klarnas roll i detta är att vara en kundfokuserad utmanare som driver på omställningen, enligt Klarnachefen.
— Man kan ju ifrågasätta värderingar i branschen och fråga sig om de här vinsterna som har genererats av bankerna eller i techvärlden kan utmanas. Där tror jag att svaret är ja, säger han och fortsätter:
— Jag ser det som en möjlighet.
Och Klarna tar just nu marknadsandelar av de stora konkurrenterna i USA på den viktiga amerikanska marknaden, enligt Siemiatkowski.
— Nu är vår tillväxt i USA 51 procent och deras 34 procent. Så nu är vi rejält mycket mer snabbväxande där, säger han.
Även globalt börjar man komma ikapp, med en tillväxtnivå på 28 procent. Däremot är det svårare där eftersom Klarna redan har en så stark position i många stora europeiska länder, enligt Siemiatkowski.




