För en årsavgift på 79 euro, motsvarande nästan 900 svenska kronor, kunde Ryanairs kunder gå med i ”Prime”, en form av lojalitetsprogram hos flygbolaget. Kunder erbjöds därmed billigare flygresor, reseförsäkring och möjlighet att kostnadsfritt boka sittplats på totalt tolv resor årligen.
Mer än 55 000 personer anmälde sig vilket visserligen gav 4,4 miljoner euro i intäkter men problemet för Ryanair har varit att passagerarna samtidigt sparat cirka 6 miljoner euro genom rabatterna.
”Försöket har kostat mera pengar än det inbringar”, konstaterar bolagets marknadsdirektör Dara Brady i ett pressmeddelande och meddelar att det är slut med programmet.
Kunder som tecknat sig för Prime ska dock kunna använda det året ut, enligt bolaget. Bolagets vd Michael O’Leary konstaterade redan i maj i samband med bolagets delårsrapport att man prissatt det för lågt.
”Vi skulle troligtvis tagit 99 euro för det”, konstaterade han.




