Besked om en revidering av det tidigare införda förbudet väntas på en presskonferens i Strasbourg vid 15.30-tiden i dag. Bilindustrin – åtminstone stora delar av den – håller tummarna.
— Det här är en avgörande milstolpe för sektorns framtid. Mycket står på spel, sade Sigrid de Vries från bilindustriorganisationen Acea på en presskonferens i Bryssel i måndags, enligt nyhetsbyrån AFP.
EU:s medlemsländer och EU-parlamentet drev våren 2023 igenom att alla nya bilar från år 2035 måste vara utsläppsfria. Sedan dess har dock inte minst den tyska bilindustrin, tillsammans med länder som Italien, Tjeckien och Slovakien, tryckt hårt på för en förändring.
Resultatet väntas nu bli att det inte längre krävs nollutsläpp av tillverkarna, utan ”bara” en utsläppsminskning med 90 procent.
I dagens förslag väntas också ingå att märken som inte klarar kraven ska kunna köpa utsläppsrätter av andra. Extra utsläppsrabatter ska även ges till dem som parallellt satsar på att tillverka små elbilar, rapporterar nyhetssajten Politico Europe.
Förslagen behöver sedan godkännas av EU-parlamentet och EU:s ministerråd.




