Inför sommaren tenderar diverse företag och myndigheter gå ut med information riktat till den svenska befolkningen. Orsaken kan vara för att upplysa om förändringar eller långa väntetider. I andra fall kan det vara för att uppmana till ageranden.
En uppmaning som delades av ett stort företag i dagarna kom från Gmail, där alla som hade ett mailkonto hos det stora teckbolaget uppmanades att skapa säkrare inloggningsmetoder till sin Gmail, och andra Google-konton.
Kronofogdens viktiga meddelande: Gäller hela sommaren
Nu har nästa viktiga meddelande delats, men den här gången från en svensk myndighet. Det är nämligen Kronofogden som informerar alla som kan tänkas påverkas att sommaren kommer resultera i längre handläggnings- och väntetider.
”Vi är färre som jobbar under sommaren och våra väntetider kan därför bli något längre”, skriver de på hemsidan.
I tider där rekordmånga, 437 000 svenskar, är skuldsatta hos Kronofogden kan det därför vara av stor vikt att ha koll på hur och när du kan komma i kontakt med myndigheten.
In- och utbetalningar tar längre tid
När det gäller delgivning informerar de om att tiden för att delge någon är något längre under sommaren. I vissa fall kan det även gälla vid in- och utbetalningar.
”I vissa fall måste en handläggare bokföra en in- eller utbetalning manuellt. Vanligtvis är dessa betalningar klara inom tre till fyra vardagar. Bara i undantagsfall kan det dröja ytterligare några dagar. Vår huvudsakliga prioritering är att hantera de äldsta betalningarna först”.
.jpg)
Myndighetens uppmaning: Du kan göra mycket själv
Även väntetiden för ärenden som berör skuldsanering är längre än vanligt, framför allt mellan veckorna 28 till 32 – det vill säga från den 7 juli till och med den 8 augusti.
”För att handläggningen ska gå framåt är vi tacksamma om du fortsätter att skicka in fordringsbevakningar och delgivningskvitton i så normal takt som möjligt”.
Kronofogden avslutar även med att informera kring att du kan utföra många av ärendena själv, via e-tjänsterna på hemsidan.