Det börjar bli dags att planera däckbytet till vinterdäck, om du ännu inte gjort det. Från och med den 1 december måste personbilar, och lätta lastbilar samt lätt buss, ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Däcken måste då ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
När det kommer till dubbdäck får de användas från och med den 1 oktober till och med den 15 april, och är därefter förbjudna att köra med från den 16 april till den 30 september. Undantag kan dock göras om det är eller befaras bli vinterväglag, uppger polisen.

Vinterdäck och sommardäck – vad gäller?
- Det är krav på vinterdäck 1 december till 31 mars.
- Du får köra med dubbdäck från 1 oktober till 15 april, mellan 16 april och 30 september är det förbjudet om inget annat anges av polisen.
- Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter.
- Sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter.
- Odubbade vinterdäck, även kallade friktionsdäck, får användas året runt även om de räknas som vinterdäck. Lagkravet gäller endast vid vinterväglag.
Källa: Transportstyrelsen och polisen
MISSA INTE: Däckbyte förstörde elbil värd 560 000 kronor

Skatteverket: Bidra inte till brottslighet när du byter däck på bilen
I och med den tid på året vi nu befinner oss i är det således inte ovanligt med fullbelagda bilverkstäder och därför svårt att få en tid när du ska boka in däckbytet. Inför ditt besök hos däckfirman har dock Skatteverket riktat en tydlig uppmaning för att du inte ska bidra till eventuell brottslighet, något som kan förekomma i dessa tider då vinterdäcken ska sättas på bilen.
”När många ska byta till vinterdäck blir det högtryck hos däckbytarföretagen. Ett orimligt lågt pris kan vara tecken på skattefusk, dålig arbetsmiljö eller att de anställda utnyttjas. Genom att ta kvitto, kolla upp firmor du anlitar och fundera över om det pris du erbjuds är rimligt bidrar du till en konkurrens på lika villkor och minskat fusk”, skriver myndigheten på den egna hemsidan.
Hälften av de kontrollerade däckfirmorna fick betala kontrollavgifter 2024
Trots att de allra flesta däckfirmor betalar rätt skatter, avgifter och i allmänhet följer de lagar och regler som gäller, kan det trots det förekomma enstaka som medvetet väljer att bryta mot dem. Detta var något Skatteverket blev varse hösten 2024, då man genomförde kontroller gentemot däckfirmor.
”När Skatteverket kontrollerade däckfirmor förra hösten fick nästan hälften betala kontrollavgifter för att de inte hade registrerat all försäljning i kassan, eller för att inte alla som jobbade på arbetsplatsen var inskrivna i personalliggaren”.




