Har du råkat ut för ett bedrägeri? Eller är du orolig för att göra det och hamna i klorna på bluffmakarna? Då är polisens nya uppmaning något du bör ta till dig av.
I dag finns allt mer förfinade och sofistikerade bedrägerier som utformats. På polisens hemsida listar man olika typer av bedrägeri som alla bidrar till att bluffmakarna omsätter miljarder i sin bluff-fabrik.
Polisen listar tio vanliga bedrägerier:
- Kortbedrägeri
- Telefonbedrägeri, även kallat vishing
- Nätfiske, även kallat phishing
- Näthandel och vilseledande annonser
- Id-kapning
- Fakturabedrägeri
- Investeringsbedrägeri
- Romansbedrägeri
- Oseriösa hantverkare
- Falska sedlar
Skydda dig mot bedrägeriet
Bankerna i sin tur har vissa spärrar mot bedrägerier som inkluderar både transaktionsövervakning och möjligheten att spärra konton och kort via telefon eller app.
Därtill finns spärrlistor för sms där du kan vidarebefordra bluff-sms till 7726 för att hjälpa operatörer att blockera meddelandena.
Se till att spärra omedelbart om du blivit bedragen. Kontakta banken och gör en polisanmälan. Misstänker du identitetsstöld ska du dessutom spärr ditt personnummer hos kreditupplysningsföretaget.
Se alltid till att skydda dina PIN-koder, BankID och säkerhetsdosor. Och framför allt, var alltid uppmärksam.
Polisens uppmaning: Gör detta om du misstänker ett pågående bedrägeri
Inte sällan utger sig dessutom de kriminella för att representera välkända företag, banker och myndigheter i hopp om att vinna sina offers förtroende och kunna roffa åt sig så mycket de kan. Polisens namn är inget undantag, även de utnyttjas och nämns ofta av kriminella. Det kan exempelvis handla om att polisen kontaktar dig i syfte att skydda dig mot ett bedrägeri, men i själva verket är det just ett bedrägeri du utsätts för.
Med bakgrund av trenden som indikerar att bedragarna blir allt vassare på att lura och imitera, inte minst med hjälp av artificiell intelligens, riktar nu polisen i tydlig uppmaning till allmänheten.
– Om det handlar om att man ska lämna ut viktig information ska man göra en motringning, uppmanar Jan Olsson till, kriminalkommisarie på Nationellt it-brottscentrum, i en intervju med Dagens Nyheter.
.jpg)
Använd kodord mot bedragaren
Allmänheten bör, enligt honom, börja använda sig av hemliga kodord och personliga frågor, som bedragarna omöjligt kan besvara – inte ens med hjälp av AI.
– Är man väldigt orolig kan man absolut använda sig av ett kodord. Ställ en fråga som bara den riktiga personen känner till svaret på, som ett minne från i somras eller vad ni käkade till middag sist ni träffades.
För DN ger Olsson ett exempel på bedrägeri där personer blivit uppringda från ett ”strandat barnbarn” som befinner sig på E4:an. Då har det inte handlat om en klonad röst med hjälp av AI utan ett förfalskat nummer som ser ut att komma från den du känner.
Fått samtal från "ditt strandade barnbarn på E4"? Det är en bluff
Man bör alltid tänka efter. Kommer exempelvis ett samtal vid en tidpunkt då det normalt sett inte brukar komma så kan det handla om något annat än vad det förefaller göra. Exempelvis en bluff. Jan Olsson berättar att det visserligen inte finns någon tydlig statistik på hur många som blir kontaktade med hjälp av förfalskade nummer likt fallet med ”det strandade barnbarnet”, men han slår fast att det i allt större utsträckning drabbar företag snarare än privatpersoner. Det är därtill vanligt förekommande att bluffmakare använder sig av AI för att skapa allt mer förfinade och sofistikerade nätfiskemejl, exempelvis till klonade röster.
– Jag har pratat med flera cybersäkerhetsföretag som säger att deras kunder attackerats. Jag vet också att flera större svenska företag drabbats, säger han till Dagens Nyheter.
Så, för att vara extra skyddad gentemot bedragaren bör du använda dig av kodord och personliga frågeställningar som bara de allra närmaste personerna kan känna till svaret på.
MISSA INTE: Volvo: Kontrollera din bil före 1 december





