Nyheter24
Annons

Sveriges sämsta försäkring – här är värstinglistan 2025

Publicerad: 22 nov. 2025, kl. 07:32
trasig mobil, inbrott och bekymrad kvinna
Är du nöjd med din försäkring? Foto: Torstein Bøe/NTB/TT & Johan Nilsson/TT & Pexels
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Varje år gör SKI studier över hur nöjda svenskarna är med olika branscher, och nu har turen kommit till försäkringar. Årets undersökning visar att kundnöjdheten, precis som tidigare år, är fortsatt hög. 

– Kundnöjdheten inom försäkring påverkas mindre av oro och förändring i omvärlden. Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler, vd på SKI i ett pressmeddelande.

Svenskarna har blivit allt mer nöjda med sina försäkringar sedan SKI började sina mätningar 1989. Bild: SKI
Svenskarna har blivit allt mer nöjda med sina försäkringar sedan SKI började sina mätningar 1989. Bild: SKI

När det kommer till att välja försäkring är det trygghet och pålitlighet som räknas. Svenskarna vill kunna lita på sin försäkring, men har blivit noggrannare i sina val. 

Tidigare var service viktigast, men i dag bryr sig kunderna mest om detaljerna och vill veta exakt vad försäkringen täcker. 

Det är viktigt med en bra hemförsäkring om olyckan är framme. Foto: Johan Nilsson/TT
Det är viktigt med en bra hemförsäkring om olyckan är framme. Foto: Johan Nilsson/TT

Lista: Sveriges sämsta hemförsäkring

Här är listan från toppen till botten, över de försäkringsbolag som svenskarna är minst nöjda med när det kommer till hemförsäkring. Branschen i stort fick 71 av 100 i betyg.

Annons

6. Dina Försäkringar 76 av 100 

5. Länsförsäkringar 74,6 av 100 

4. Övriga 71,6 av 100

3. Folksam 71,4 av 100

2. If 69,4 av 100 

1. Trygg Hansa 66 av 100 

Trygg-Hansa i botten

I botten hamnade Trygg-Hansa, som försäkrat svenskar sedan 1971. I ett mejl till Nyheter24 kommenterar Cecilia Magnusson på Trygg Hansa bottennoteringen.

– Vi följer alltid resultaten från SKI-mätningarna med stort intresse och det är glädjande att försäkringsbranschen håller en hög nivå jämfört med många andra branscher när det gäller kundnöjdhet, med det sagt är vi så klart inte nöjda över vår position i den senaste mätningen, säger hon och fortsätter. 

– De utmaningar som SKI lyfter fram stämmer överens med våra egna analyser om vad vi behöver fokusera på framåt för att stärka kundupplevelsen.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons