Varje år gör SKI studier över hur nöjda svenskarna är med olika branscher, och nu har turen kommit till försäkringar. Årets undersökning visar att kundnöjdheten, precis som tidigare år, är fortsatt hög.
– Kundnöjdheten inom försäkring påverkas mindre av oro och förändring i omvärlden. Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger Johan Parmler, vd på SKI i ett pressmeddelande.

När det kommer till att välja försäkring är det trygghet och pålitlighet som räknas. Svenskarna vill kunna lita på sin försäkring, men har blivit noggrannare i sina val.
Tidigare var service viktigast, men i dag bryr sig kunderna mest om detaljerna och vill veta exakt vad försäkringen täcker.

Lista: Sveriges sämsta hemförsäkring
Här är listan från toppen till botten, över de försäkringsbolag som svenskarna är minst nöjda med när det kommer till hemförsäkring. Branschen i stort fick 71 av 100 i betyg.
6. Dina Försäkringar 76 av 100
5. Länsförsäkringar 74,6 av 100
4. Övriga 71,6 av 100
3. Folksam 71,4 av 100
2. If 69,4 av 100
1. Trygg Hansa 66 av 100
Trygg-Hansa i botten
I botten hamnade Trygg-Hansa, som försäkrat svenskar sedan 1971. I ett mejl till Nyheter24 kommenterar Cecilia Magnusson på Trygg Hansa bottennoteringen.
– Vi följer alltid resultaten från SKI-mätningarna med stort intresse och det är glädjande att försäkringsbranschen håller en hög nivå jämfört med många andra branscher när det gäller kundnöjdhet, med det sagt är vi så klart inte nöjda över vår position i den senaste mätningen, säger hon och fortsätter.
– De utmaningar som SKI lyfter fram stämmer överens med våra egna analyser om vad vi behöver fokusera på framåt för att stärka kundupplevelsen.




