Nyheter24
Annons

Håll hårt i plånboken 28/11 – om du tillhör denna grupp

Publicerad: 19 nov. 2025, kl. 09:27
Magnus Hjelmér, folk i rörelse på Drottninggatan i Stockholm och kontanter i en hand
Vissa ska hålla särskilt hårt i plånboken på Black Friday 2025. Foto: Ica Banken, Mikaela Landeström/TT och Henrik Montgomery/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Förr var det mellandagsrean, mellan julafton och nyårsafton, som var den främsta reaperioden i Sverige. Men på senare år har det amerikanska fenomenet Black Friday – med Black week dessförinnan och Cyber Monday därefter – blivit allt mer etablerat. Butiker och e-handelssajter rear då ut allt från elektronik till kläder och svenskarna de handlar. 

Faktum är att Svensk Handel, i en prognos inför förra årets Black week, uppskattade att försäljningen då skulle nå 9,7 miljarder kronor. Detta jämfört med 2023 års 8,7 miljarder kronor. Under reahögtiden 2025 lär det inte bli sämre. Redan nu har otaliga butiker skickat ut mejl med information inför den stundande rean, och vissa har till och med "smygstartat" med rabatterade erbjudanden. 

Samtidigt har man, från flera håll, lyft ett varningens finger för företag som till exempel vilseleder om prissättningen inför Black Friday. Trots att man, år 2022, uppdaterade prisinformationslagen kunde man se hur flera e-handelsföretag bröt mot de nya bestämmelserna under förra året. 

Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT

Vad säger prisinformationslagen?

Inom prisinformationslagen finns det något som kallas 30-dagarsregeln, vilken kräver att företag anger det lägsta priset som en produkt haft under de senaste 30 dagarna när de marknadsför en prissänkning. 

Detta ska förhindra att ett företag sänker priset tillfälligt för att sedan ange det nya, låga priset som ett "erbjudande" eller "rea" jämfört med ett högre "ordinarie pris" som inte har använts på länge. 

Källa: Konsumentverket

Därutöver tycks nätbutikerna ha hittat en ny taktik för att runda lagen och därigenom "lura" kunderna, enligt Isabella Ahmadi som är konsumentexpert på Prisjakt. För TT har hon berättat hur många av nätbutikerna höjer priserna redan i oktober, vilket gör att det lägsta priset under en 30-dagarsperiod blir högre än vid reatillfället.

– Andelen priser som har ökat med mer än 10 procent i oktober har blivit större sedan man införde den här lagen. Det ser jag som ett tecken på en ny prissättningstrend – där man höjer priserna i mycket god tid inför en stor reaperiod, som Black Friday.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomen: De ska vara extra försiktiga under Black Friday

Förutom att det varnas för fula knep inför Black Friday och den tillhörande reaperioden med Black week och Cyber Monday uppmanas också konsumenter att tänka till en extra gång innan man lägger sig på köp-knappen. Inte minst för att minska impulsiv och onödig konsumtion, vilket kan stå både individen och miljön dyrt. 

Annons
Magnus Hjelmér. Foto: Jessica Gow/TT

Men vilka ska egentligen hålla lite extra hårt i plånboken under den kommande rean? Nyheter24 frågade Magnus Hjelmér som är vardagsekonom på Ica Banken, som konstaterar att det finns en grupp som ska vara särskilt eftertänksamma under årets rea.

– I vår senaste undersökning visade det sig att de unga tenderar i störst utsträckning att göra spontanköp under Black Friday – närmare var femte ung person köper saker de inte behöver. Just nedsatta priser verkar vara avgörande för att man ska slå till, då nästan hälften av de unga säger att de lockas till konsumtion av just reor och nedsatta priser. 

– Dessutom är det vanligt att unga kvinnor använder "köp nu, betala sen"-lösningar, vilket kan leda till dyra avbetalningar. Därför bör unga och personer som har svårt att hålla sig till en budget vara extra försiktiga under reaperioden.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kommer du att shoppa under Black Friday-rean eller avstår du? Kommentera nedan!

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons