Den 1 december 2025 gick Svenskt Kvalitetsindex (SKI) ut med en ny undersökning som visar hur de olika bankerna presterar, enligt kunderna.
Undersökningen i år visar att det finns en tydlig skillnad på kundnöjdheten mellan de olika bankerna och deras finansiella tjänster. Ett vinnande koncept för hög kundnöjdhet verkar vara en aktiv i kunddialog och att vara transparent.

SBAB och Avanza har högt förtroende bland kunderna
Högst förtroende hos kunderna när det handlar om bolån har SBAB. Även Länsförsäkringar Bank, Sparbankerna och Landshypotek får höga betyg inom bolån. När det kommer till sparande är det Avanza som toppar.
– Det blir allt svårare att behålla en hög kundnöjdhet över tid, men SBAB och Avanza lyckas eftersom de kombinerar transparens med proaktivt kundarbete. De är tydliga kring räntesättning och hjälper kunderna att fatta informerade beslut. Dessutom är det enkelt att vara kund hos dem, något kunderna verkligen uppskattar. Avanza utmärker sig särskilt genom sin proaktivitet och sina digitala tjänster, vilket gör att kunderna känner sig sedda och väl omhändertagna, säger Love Westin, analyschef på SKI, i ett pressmeddelande.

Swedbank får sämst kundbetyg på tre av fyra punkter
SKI har tittat på kundnöjdheten inom områdena bolån, fastighetslån, sparande och privatlån och det var en storbank som stack ut och hade sämst kundnöjdhet på tre av fyra områden, nämligen storbanken Swedbank.
Swedbank har 3,8 miljoner privatkunder och 250 000 företagskunder i Sverige och hade lägst kundnöjdhet när det kom till bolån, fastighetslån och sparande. Inom bolån ligger betyget klart under index 60, vilket är gränsen för missnöjda kunder.
Swedbank om SKI:s nya undersökning
När Nyheter24 kommer i kontakt med Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, berättar hon att banken ständigt jobbar med att förbättra sin kundnöjdhet och att öka tillgängligheten.
– Det pågår ett strukturerat arbete hos Swedbank för att förbättra kundnöjdheten med fokus på vårt kundlöfte, om ett enklare finansiellt liv och ökad tillgänglighet. För att snabbare kunna möta kunderna med god och effektiv service, så har Swedbank bland annat förändrat vårt arbetssätt på kontoren. Vilket har gjort att vi idag har kort eller ingen väntetid till vår telefonbank, och på många kontor runt om i landet ser vi allt kortare väntetider, säger hon.
Bolån – kundnöjdhet 2025
SBAB – 72,3
Länsförsäkringar Bank – 70,0
Sparbankerna – 69,9
SEB – 63,6
Danske Bank – 62,8
Swedbank – 52,5
Fastighetslån – kundnöjdhet 2025
SBAB – 74,5
SEB – 72,1
Handelsbanken – 71,7
Nordea – 70,2
Swedbank – 67,7
Privatlån – kundnöjdhet 2025
MedMera Bank – 75,9
Länsförsäkringar Bank – 71,8
Handelsbanken – 71,2
Swedbank – 65,3
Collector – 64,9
SEB – 64,3
Sparande – kundnöjdhet 2025
Avanza – 77,6
Lysa – 76,3
Handelsbanken – 74,1
Nordea – 67,7
SEB – 67,4
Swedbank – 61,0




