Varje år sedan 1989 mäter Svenskt Kvalitetsindex (SKI) kundnöjdheten inom en rad branscher. I år är svenskarna mer missnöjda än tidigare år, men inte inom försäkringsbranschen.
Anledningen till det tror Johan Parmler, vd på SKI, är att försäkringar inte påverkas så mycket av oro i omvärlden.
– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger han i ett pressmeddelande.
.png)
Sveriges sämsta tjänstepension 2025
I Sverige består pensionen av flera olika delar: allmän pension från staten, tjänstepension från arbetsgivaren och ibland även av ett privat sparande.
Hur stor tjänstepensionen blir påverkas inte bara av hur länge du jobbar och din lön, utan även hur pengarna placeras.
Antingen i en traditionell försäkring där ett försäkringsbolag placerar dina pengar i en portfölj av olika tillgångar, eller så väljer du själv dina fonder i en fondförsäkring.
Fakta: Tjänstepension
- Tjänstepensionen betalas in av arbetsgivaren.
- Nio av tio anställda i Sverige har tjänstepension.
- Om du har kollektivavtal betalas din tjänstepension oftast in automatiskt, annars förhandlar du fram den med din arbetsgivare.
- Tjänstepensionen placeras i en traditionell försäkring eller fondförsäkring.
- Lön, hur länge du arbetar, hur pengarna placeras, värdeutveckling och avgifternas storlek påverkar hur stor din tjänstepension blir.
Källa: Pensionsmyndigheten
Lista: Så säger kunderna
Siffrorna har inget med avkastningen att göra, utan bedömer bara vad kunderna tycker.
Så här ser listan ut, från toppen till botten:
- Skandia 75,7
- Länsförsäkringar 73,6
- Övriga 72,7
- Swedbank försäkring 71,4
- AMF 71,0
- Folksam 69,7
- SEB Trygg Liv 69,4
- Handelsbanken Liv 69,0
- KPA 69,0
- Nordea Liv 68,9
- Alecta 66,7

Alecta svar efter bottenplaceringen
Alecta hamnade i botten med 66,7 av 100 i SKI:s kundundersökning.
– Alecta har 37 000 företagskunder, och vi har höga ambitioner vad gäller att ge dem en förstklassig service. Vi ser att de företagskunder som är i kontakt med oss ger oss mycket höga betyg i våra undersökningar. Men ganska få kunder är i kontakt med oss, skriver Jacob Lapidus, chef extern kommunikation och press på Alecta, i en kommentar till Nyheter24 och fortsätter:
– Vi analyserar våra företagskunders behov löpande och arbetar både med att nå ut till fler av dem och med att skapa bättre förståelse för det värde som Alecta skapar.




