Nyheter24
Annons

Sveriges sämsta tjänstepension – här är värstinglistan 2025

Publicerad: 2 dec. 2025, kl. 14:25
Uppdaterad: 3 dec. 2025, kl. 09:52
ledsen tant, svensk flagga, plånbok
SKI har mätt hur nöjda svenskarna är med sin tjänstepension. Foto: Pexels & Fredrik Sandberg/TT & Canva
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Varje år sedan 1989 mäter Svenskt Kvalitetsindex (SKI) kundnöjdheten inom en rad branscher. I år är svenskarna mer missnöjda än tidigare år, men inte inom försäkringsbranschen. 

Anledningen till det tror Johan Parmler, vd på SKI, är att försäkringar inte påverkas så mycket av oro i omvärlden.

– Det handlar ofta om en grundläggande förväntan på trygghet och stabilitet snarare än starka känslor av engagemang. Det förklarar varför branschen står sig väl även när andra backar, säger han i ett pressmeddelande.

Foto: SKI
Foto: SKI

Sveriges sämsta tjänstepension 2025

I Sverige består pensionen av flera olika delar: allmän pension från staten, tjänstepension och ibland även av ett privat sparande. 

Annons

Hur stor tjänstepensionen blir påverkas inte bara av hur länge du jobbar och din lön, utan även hur pengarna placeras. 

SKI har mätt hur nöjda svenska företagskunder är med sin tjänstepension 2025. Kundnöjdheten mäts enligt skalan ett till 100, där 100 är bäst. Branschen har i snitt har 71,4. 

Så här ser listan ut, från toppen till botten:

  1. Skandia 75,7
  2. Länsförsäkringar 73,6
  3. Övriga 72,7
  4. Swedbank försäkring 71,4
  5. AMF 71,0
  6. Folksam 69,7
  7. SEB Trygg Liv 69,4
  8. Handelsbanken Liv 69,0
  9. KPA 69,0
  10. Nordea Liv 68,9
  11. Alecta 66,7
Jacob Lapidus, Chef extern kommunikation och presschef. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Jacob Lapidus, Chef extern kommunikation och presschef. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Alecta svar efter bottenplaceringen

Alecta hamnade i botten med 66,7 av 100 i SKI:s kundundersökning. 

– Alecta har 37 000 företagskunder, och vi har höga ambitioner vad gäller att ge dem en förstklassig service. Vi ser att de företagskunder som är i kontakt med oss ger oss mycket höga betyg i våra undersökningar. Men ganska få kunder är i kontakt med oss, skriver Jacob Lapidus, chef extern kommunikation och press på Alecta, i en kommentar till Nyheter24 och fortsätter: 

– Vi analyserar våra företagskunders behov löpande och arbetar både med att nå ut till fler av dem och med att skapa bättre förståelse för det värde som Alecta skapar.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons