Från den 1 september träder en lagändring i kraft som innebär att elsparkcyklar inte får parkeras på gång- och cykelbanor
Från den 1 september träder en lagändring i kraft som innebär att elsparkcyklar inte får parkeras på gång- och cykelbanor. - Foto: Gorm Kallestad/NTB/Veronica Johansson/SvD/TT

Voi riktar kritik mot nya förbuden för elsparkcyklar: "Lokal fråga"

Från och med den 1 september förbjuds elsparkcyklar på gångbanor, ett förslag som elsparkscykelföretaget Voi inte är helt nöjda med. Företaget menar att den nya regleringen kan innebära försämrad trafiksäkerhet där cykelinfrastrukturen inte är utbyggd.


Elsparkcyklarna som gjorde entré på svenska gator för några år sedan har blivit ett vanligt inslag i våra stadskärnor. De har både hyllats och kritiserats, och en stor del av kritiken handlar just om körning och parkering på gångbanor.

Från och med den 1 september träder en lagändring i kraft som innebär att elsparkcyklar inte får parkeras på gång- och cykelbanor – vilket ska resultera i säkrare gator. Användare ska istället parkera sina elsparkcyklar vid cykelställ eller uppställningsplatser. 

– Slängda och slarvigt parkerade elsparkcyklar har tyvärr blivit vardag i många städer. Kommuner och elsparkcykelföretag har hittills inte klarat av att styra upp parkeringskaoset. Därför inför vi nu ett parkeringsförbud på gång- och cykelbanor. Det ska vara ordning och reda på våra gator och torg, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Samma dag träder även ett förbud mot att köra elsparkcyklarna på gångbanor i kraft.

"Regleringen tvingar ut användare i körfältet"

Men förbudet möter en del kritik från elsparkcykeljätten Voi. Enligt Vois egen statistik sker runt fem procent av olyckorna på gångvägar, medan 95 procent sker på vägar. 

Företaget tycker att man istället för att förbjuda elsparkcyklar på gångbanor, borde se till att den hastighetsbegränsning som redan gäller också efterlevs.

– Vi är alla överens om att det finns parkeringsutmaningar och att marknaden behöver regleras, men det måste vara rätt typ av reglering och det är här vi inte är eniga med infrastrukturministern. Parkering är en lokal fråga. Städer kan sin infrastruktur bäst och bör själva ansvara för att lösa eventuella utmaningar, säger Vois kommunikationschef Kristina Nilsson till Nyheter24.

Gällande lagändringen om körning på gångbanor menar Kristina Nilsson att det är företagets högsta prioritet och att elsparkcykelförare i första hand bör åka på cykelbanor.

– Men där cykelinfrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd kommer den nya regleringen tvinga ut användare i körfältet där de måste dela ytan med tunga fordon i hög hastighet, vilket riskerar att försämra trafiksäkerheten.

Voi: "Kräver hög densitet i områden"

Voi ser inte att lagändringen kommer att minska efterfrågan på företagets tjänst. Men företaget menar att om man ska få ordning på parkeringssituationen behövs också infrastruktur som möter upp efterfrågan från de "hundratusentals människor som dagligen använder elsparkcyklar i Sverige".

– Vi ser i flera andra europeiska städer att det är möjligt att erbjuda en bra tjänst även med fast parkering. Men det kräver en hög densitet i områden där många börjar och avslutar sina resor. Städer som Göteborg och Borås har valt att helt göra undantag från den nya regleringen fram till april 2023, och kommer fortsätta vara friflytande tills mer infrastruktur finns på plats. Det tycker vi är klokt, avslutar Nilsson.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!